Skip to content

Brugse Poort

5 februari 2010

De laatste reportage van Terzake moet elke dag iets in de stijl van Koppen zijn. Dat moet van de baas. Vandaag was de Brugse Poort aan de beurt, n.a.v. Lijn 3, iets met schone foto’s. Ik hield mijn hart vast. Maar ‘t was gelukkig minder erg dan ik had gevreesd. Er werd al eens iets positiefs gezegd.

Ik heb een paar jaren in hartje Brugse Poort gewoond — van 2001 tot 2004 — en ik heb mij er evengoed op mijn gemak gevoeld als in de andere Gentse stadswijken waar ik vroeger woonde. Er wonen allochtonen, studenten, jonge gezinnen,… mensen. Veel mensen, weinig plaats. En dus ook problemen.

Maar ik ben ervan overtuigd dat je van elke stadswijk een ontwricht beeld kan schetsen, zoals Terzake min of meer toonde vanavond. Als er maar lang genoeg een paar artiesten rondlopen die op zoek zijn naar de stinkende zelfkant van de maatschappij, ook al brengen ze het dan wonderschoon in beeld. Net zoals de collega’s van Man Bijt Hond er elke week in slagen om gelijk welk Vlaams dorp af te schilderen als een wereldvreemde freakshow, waar uitsluitend bejaarden en werklozen wonen, zo kan je ook van elke Gentse straat in de buurt van de 19e-eeuwse stadsgordel een Kapellekensbaan maken, als je wil.

Ik hield van de Brugse Poort. Ik ging ‘s nachts op mijn sletsen naar de nachtwinkel om chips, ik ging er op zondag (!) naar de krantenwinkel. En in de zomer waande ik me in de Raval.

Het is waarschijnlijk een wreed schone tentoonstelling. En ik ga zeker kijken.

From → media

4 reacties
  1. Wie wil, kan ook altijd zo’n reportage maken over Ledeberg, denk ik. Maar hier heb ik ook allesbehalve te klagen over de omgeving, verre van!

  2. fietsbult permalink

    Ja, de beeldende media… *zucht*. Nuance? No thanks.
    De tentoonstelling is geen “feest van de vooruitgang”.
    Er is in de ogen van geportretteerden veel vreugde te zien.
    Maar ook véél somberheid.
    De twee.
    De huizen rondom de gezichten waren wel ongenuanceerd somber.

  3. pascale permalink

    Helemaal akkoord, Ivan!

  4. Erik Lippens permalink

    Wat verkoopt was en is nog altijd veel belangrijker dan al de rest. Heel wat commentatoren die enkele jaren of maanden of weken werkten of ,sleten’ op De Brugse Poort hebben geen greintje medeweten over zijn geschiedenis, over de voorbije jaren. Hearsay, horen zeggen. Er wonen heel wat ,ouderen’ op de buurt – kunnen wij niet ontkennen – die intussen worden verdrongen door een nieuwe generatie bewoners. Als immigrant ben ik hier komen wonen 44 jaar terug. Er nog wonen, denk is, is een prestatie. Verhuizen omdat het elders beter is? Is dat zo? De kleine kantjes van ,onze wijk’ werden en worden nog steeds uitvergroot. De mooie kantjes blijven verborgen, die verkopen niet in een tentoonstelling. Zelfs de meerderheid van de Brugse Poort bevolking krijgt weinig inspraak in die beoordeling van de buurt. Want een ,straathoekwerker’ – chapeau voor zijn werk – is niet geïnteresseerd in die meerderheid! Een mooie tentoonstelling die Lijn 3, maar een beetje overgoten met een soort geilheid voor het extreme. Deze Brugse Poort biedt dan ook veel meer.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 38 andere volgers

