los turistas

‘Toerist’. Volgens vandale is het ‘iemand die voor zijn plezier reist’ en op mijn werk wordt het woord gebruikt voor ‘iemand die ruim te laat de klas komt binnenwaaien zonder map of schrijfgerief, die dat grappig vindt, die na de pauze er plots vandoor moet omdat een vriend op bezoek komt, een week later met de cursus stopt om dan 2 maanden later plots terug in de klas te zitten en dat ook doodnormaal vindt.’

Toeristen is ook een (zelfverklaard) werkwoord, ik pleeg dat al eens te doen in mijn eigen stad. Deze middag ben ik bijvoorbeeld gaan toeristen tijdens de lunchpauze. Het is enkel tijdens het toeristen dat ik soms aangesproken wordt door toeristen, anders nooit. Vandaag weer, het was lang geleden. Twee oudere toeristen met een reisgids in de hand, ik vermoedde dat het Spanjaarden waren. Het gebeurt niet zo vaak dat toeristen iemand aanspreken om de weg te vinden, toeristen zoeken liever zélf de weg in plaats van de weg te vragen. Ik ben zelf ook zo. Bang om de mensen te storen, schrik voor spraakverwarring. En als ze dan iemand aanspreken, dan nog liefst een andere toerist. Ik dus.

“Ekskoesséé? La rue Brèdèlestraa?”
“Oh, eh, Jan Breydelstraat, oui, pero, hablas español, no?”

Die gezichten, de opluchting, goddelijk. Ik heb een zeer fijn gesprek gehad met die mensen en ik ben met hen nog meegestapt tot aan het designmuseum. En zo heb ik even het buitenlands imago van ‘el Gantés’ opgekrikt. ’t Is graag gedaan. Echt graag gedaan, zó graag dat ik nu weet wat ik eventueel nog zou willen doen later in mijn (brug)pensioen (als dat dan nog bestaat). Ik weet nogal wat over Gent, ik loop graag door Gent en ik spreek graag Spaans, drie vliegen in één klap. Hopelijk zijn er dan nog Spaanse toeristen, over een jaar of dertig.

[deze blogpost is eigenlijk een lang antwoord op dit artikel op gentblogt]

Een gedachte over “los turistas

Geef een reactie

