miserie

Ik zou elke dag wel een (giftige) post kunnen schrijven over mijn fietsverkeer. Maar daar is al een andere blog voor. Bovendien zou het saai worden na een tijdje. Gebroken glas op het fietspad: elke dag. Dubbelparkeerders en dus halsbrekende fietsmanoeuvres: elke dag. Gesandwicht worden tussen auto en trottoir: elke dag.

Maar wat dacht u van een quiz?

Vraag 1: wat ziet u op deze foto?

Antwoord: een representatief onderdeel van het fietspad in de Motorstraat, mijn fietsroute naar de stad. Niet dat ik zo avontuurlijk ben maar deze straat is de enige verbindingsweg tussen Lourdes en Muide, ik heb geen keuze.

Vraag 2: wat zie u op deze foto?

Antwoord: de overkant van de Motorstraat, dus geen oplossing om tegen de rijrichting naar het werk te rijden.

Vraag 3: wat zie u op deze foto?

Antwoord: een stuk van het fietspad aan de Vliegtuiglaan, tussen Weba en Muide. Er zijn werken geweest. Vorig jaar. Het wegdek aan de Rigakaai werd volledig vernieuwd en het fietspad is toen gesneuveld, dat is dus een jaar geleden. Na afloop van de werken werd het vernieuwde wegdek van de Rigakaai netjes schoongeveegd. Tot zover de werken.

Ik heb natuurlijk geen tijd om voortdurend te stoppen en foto’s te nemen maar ik zou zonder problemen een massa van dergelijke foto’s kunnen nemen. Stad Gent doet fantastische inspanningen voor fietsers maar er is al op zijn minst één deelgemeente uit de boot aan ’t vallen. Oostakker is m.i. de enige deelgemeente zonder fietsroute in de omgeving. De fietsroute het dichtst bij Oostakker is die van Hyfte maar ik moet eigenlijk meestal de andere kant uit, naar Gent dus.

Op het weblog van Koen las ik een interessante tip: fietsnet. Je kan er een fietsroute plannen via de rode bolletjes (dat zijn de knooppunten van de bestaande fietsroutes). En dat voor heel Vlaanderen.

Héél Vlaanderen? Nee, — dit lijkt wel de eerste bladzijde van Asterix en Obelix: “Héél Gallië? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen in de omringende legerplaatsen bepaald niet gemakkelijk…” — er is namelijk een blinde vlek op die fietskaart en daar woon ik middenin: dat zwarte kruisje, dat is mijn huisje. Geen fietsroute te bespeuren daar, in de verste verte niet.

Nu weet ik eindelijk waarom alle jongeren in Oostakker met een brommertje rondrijden. Maar ’t zal bij de die van ons gene waar zijn!

4 gedachtes over “miserie

  1. Klopt hielegans.
    De filosofie van woon-werkverkeer is nog niet in het havenbestuur doorgedrongen.
    Ik ben deze zomer een aantal maal al fotograferend door de kanaalzone gefietst: simpelweg te mijden, véél te véél foto’s. Of hoe een voormalige schitterende schepen van mobiliteit de haven niet stuurt richting fietsvriendelijkheid… .
    Meer daarover later dit jaar op die blog…

    De ultieme tip: meldpunt fietspaden…

  2. Wondelgem behoort ook tot die zwarte vlek. Ik zou héél graag regelmatig eens met de kinderen met de fiets maar mijn ouders rijden, maar ik zie dat nog altijd niet zitten. Van Sint-Amandsberg naar Wondelgem, het is niet bepaald evident.

Geef een reactie

