voor Lewieke

Vandaag zag ik Louis bij Superette Mariette. Ik zeg altijd Louis omdat hij Louis heet. Superette Mariette zegt altijd Lewieke, zij mag dat zeggen want Louis zegt altijd Schoonheid kom hier da’k u een toeze geef. Superette Mariette gaat daar nooit op in. Anders moet ze dat ook voor Roger doen, die er trouwens al veel langer om vraagt (op minder ludieke wijze bovendien). Roger is de slechterik, Louis is de goeierik.

Vorige week stonden ze nog samen aan ’t vlees en Roger was Louis weer aan ’t pesten:

“Lewie! Zeg Lewie, hebt gij DE VERSTA-TEST al gedaan jong?”

“De wadde, Roger?”

En alleman lachen, lachen! Zelfs Franske, de sloef van Mariette, die normaal nooit lacht, moest zich omdraaien en ging dan naar achter om ajuin te gaan snijden voor zijn Préparé Mariette.

Louis mag dan een toffe peer zijn, hij heeft zijn trots. Sinds het voorval is hij dezelfde niet meer en vergeet hij elke dag te zeggen dat hij Mariette een toeze wil geven, of hij wíl het niet meer zeggen.

Soit. Vandaag zie ik dus Louis bij Superette Mariette, hij staat daar te treuzelen aan de rayon van Marie Thumas. Wanneer ik voorbij kom, neemt hij mijn hand stevig vast. Fluisterend roept hij in mijn oren:

“Gij moet mij helpen!”

En dan vertelt hij mij over gisteren. Dat het de eerste keer geweest was sinds die keer. Dat hij gisteren dus opnieuw naast Roger aan ’t vlees stond en dat ze geen woord tegen elkander dorsten te spreken. En dat hij dan plots moet gezegd hebben, moet geroepen hebben:

“En?! hebt gíj hem al gedaan, meneerke Roger? Ah ja, natuurlijk, gij hebt altijd álles al gedaan, stomme vraag van mij. En hoeveel punten had gij dan wel op die test, meneerke Roger?”

“9 op 10, Lewie. NEGEN OP TIEN.”
(en een vette knipoog naar Franske)

En dan moeten ze nog wat giftige dingen gezegd hebben en van ’t een kwam ’t ander. Louis moet dan gezegd hebben dat hij van ’t weekend aan Roger zijn deur zal staan want dat hij zélf geen computer heeft omdat hij dat niet vandoen heeft want hij leest elke dag ’t Volkske. En dat ze dan blijkbaar wéér allemaal moesten lachen en dat hij niet begreep waarom. En dat hij dan zo nijdig werd dat hij zijn klein galetje naar Roger heeft gegooid en dat Mariette toen snel naar de deur is gelopen om die open te houden omdat ze schrik had dat Louis de deur zou dichtsmijten en dat het bordje met de openingsuren dan op de grond zou vallen. En dat hij in ’t buiten gaan nog moet geroepen hebben:

“ZONDAG sta ik aan uw deur, meneerke Roger! 10 op 10. TIEN! OP! TIEN!”

Ik heb hem gezegd dat ik zal zien wat ik kan doen en dat ik morgen zaterdag naar Mariette kom tegen 10 uur, dan zijn we zeker dat Roger in De Welkom zit. Louis komt niet meer in De Welkom sinds die keer dat … (sorry, we dwalen af — iets met Roger en “ge moet nú toch geen troef uitkomen, kieken!”).

Ik hoop dat hij morgen op de afspraak is. En dan heeft hij nog 24 uur om dit lijstje uit het hoofd te leren.

  • 1. poos
  • 2. kun
  • 3. dit
  • 4. ruim
  • 5. beuk
  • 6. tol
  • 7. bof
  • 8. zoon
  • 9. fier
  • 10. kap

En laat ons dan hopen dat dit zijn resultaat mag zijn:

En dat Roger dan voor eeuwig moge zwijgen.

3 gedachtes over “voor Lewieke

Geef een reactie

