hallo?

Bij regenweer mag ik ’s middags al eens binnendruppelen in het Hema-buffet. Niet omdat ik hun slappe koffie en dito saucijzenbroodje zo lekker vind, wél omdat het zowat de enige plaats in het centrum is waar ik mijn fiets overdekt kan parkeren — ondergrondse parkings zijn namelijk voorbehouden voor auto’s, een ondergrondse fietsenstalling zou wellicht te veel plaats in beslag nemen.

Het eten in het Hema-buffet is écht niet te vreten – ik hield het wijselijk bij een smoothie – maar wat ik bijzonder apprecieer aan het Hema-buffet is dat er een mix van alle leeftijden zit. Kleuters, schoolgaande jeugd, shoppende dertigers, zélfs de generatie die zich van ingang heeft vergist en doorgaans eerder terug te vinden is in het belendende gerontocratisch instituut dat wij gemeenzaam kennen onder de minder wetenschappelijke benaming ‘Lunch Garden’.

Ik zet mij altijd achteraan, om mijn schaarse lunchtijd rustig te kunnen spenderen aan de krant of aan het etiketje van mijn smoothie. Maar vandaag werd de gelagzaal opgeschrikt door een helse Nokia-ringtone op maximaal volume. Iedereen kijkt naar de schuldige sacoche, behalve de eigenares zelf. Plots heeft ze het door, met 2 vingers haalt ze voorzichtig het kleinood uit de tas (het lawaai wordt heviger), ze houdt de telefoon op 10 centimeter voor haar ogen, knikt met het hoofd zodat ze over haar brilglazen kan kijken, gaat dan met de wijsvinger van haar vrije hand voorzichtig naar de telefoon, vergewist zich nog even of ze wel op het juiste knopje zal duwen, duwt dan op het knopje, brengt de telefoon aan het oor, hoort niks, brengt de telefoon voorzichtig naar de mond, roept: “Halló? (…) Halló??”, brengt de telefoon naar het andere oor, hoort niks, steekt de telefoon weer weg in haar tas, mompelt:

“Dju toch, weeral te loate”

Dat is grappig. En dat is ook wel een beetje tragisch, eigenlijk.
De nieuwe ongeletterdheid.

Ik ben er vrij zeker van dat ik het op haar leeftijd even moeilijk zal hebben met de nieuwe technologieën, mezelf een beetje kennende.

3 gedachtes over “hallo?

  1. :-) gade gij als je oud bent ook met je plateau met je eten op de vingers van trage jongelingen pletten tussen uw plateau en de hunne opdat het rapper zou schuiven aan de kassa :-)))

    het probleem is dat de meeste gsm’s aflsaan na 5 seconden of drie rinkels dat is zelfs voor mij te weing soms :-)
    en het is klote procedure omdat te laten wijzigen!:-) en nog moeilijker om het zelf te doen : ik ben dus nu al niet mee met de nieuwe technologieën!

  2. @WdG:
    ha maar ik ben een moeilijk mens op dat vlak… de voorgeprepareerde belegde broodjes bijvoorbeeld: daar ligt mosterd op! en ik vind saus toucourt walgelijk op brood of groenten.
    of de croques met zwarte randjes, hard vanbuiten, koud vanbinnen
    of de muffins: kleine sponsjes
    enz :)
    Maar ’t is goed: ik zal de soezen morgen eens gaan proberen

Geef een reactie

