nee! ik! doen! nie! papa! ik! toch! wel! nee! nie! helpen! ja! nee! ik! doen! etcetera!

We leren bij.

Een voorbeeld: als het Lena niet lukt om zelf haar schoenen aan te doen, dan is een wandeling met losse schoenen meestal een veiliger alternatief dan te proberen voorstellen om Lena te helpen haar schoenen dicht te doen.

ik doen

We hopen dat het ikdoendespotisme en de bijhorende crisissen snel zullen tanen, we zitten op ons tandvlees.

Als ik ’s avonds haar pyjama aantrek, spartelt ze zich los en rent ze wild en woest door het huis, dan doet ze haar pyjama uit – het truitje trekt ze via haar schouders door naar onder, zodat het helemaal is uitgerokken – en dan doet ze haar pyjama zelf aan – de broek tot boven haar navel opgetrokken, het etiketje aan haar buik.

Als dat niet lukt, dan slaat onze seismograaf in het rood en hebben we nog een halve minuut om iedereen in veiligheid te brengen.

Nochtans, ze kan zó flink zijn.
En meestal is ze ook flink, dus wat zit ik hier te klagen.
En ze doet het naar ’t schijnt voorbeeldig in de kleuterklas.
Weet je, het is een schat – en Zita ook.

[en denk nu niet dat bovenstaande zin daar enkel staat ter preventie van een mogelijk DeCremGate-scenario binnen een jaar of 16]

3 gedachtes over “nee! ik! doen! nie! papa! ik! toch! wel! nee! nie! helpen! ja! nee! ik! doen! etcetera!

  1. Hopen dat dat snel voorbij zal zijn?
    De eerste meerwoord-zin van zoonlief was: “Ik mijzelf alleen doen”, en nog steeds bekijken manlief en ikzelf elkaar soms over de tafel heen – als zoonlief van bijna 12 weer halstarrig volhoudt dat hij dat echt wel zonder ons kan – en zuchten ‘Ik mijzelf alleen doen”.

  2. En dan heb je er nog eentje dat netjes in de box blijft…
    Maar troost u: this too will pass.

    Een tip van Sam: zet ze even buiten om af te koelen. Met dit weer duurt dat niet lang. Was daarnet weer bijzonder effectief toen Floris het record couscousverspuwen wou verbeteren.

Geef een reactie

