cruijff classics

Omdat ik slechts één paar schoenen heb en omdat elke schoenzool een scheur met ambities heeft, loop ik al een hele tijd te jeremiëren dat ik dringend nieuwe schoenen nodig heb.

Deze morgen was ik geheel toevallig te gast in de ondergelopen kelder van een voormalige fabriek om er enkele foto’s te nemen. En een half uur later stond ik mijn sokken uit te wringen. Dus werd lunchtijd geruild voor een schoenenwinkel.

In tegenstelling tot alle andere kledingwinkels, kan ik een schoenenwinkel nog verdragen. Elke rayon heeft een nummer + dat nummer komt overeen met een schoenmaat + ik ken mijn schoenmaat. Makkelijk dus. Ik begeef mij dan naar afdeling 42 en doe mijn schoenen uit. En met een beetje geluk komt niemand op het onzalige idee mij van dienst te willen zijn.

Bovendien zijn mensen-die-schoenenwinkels-bezoeken een héél ander slag dan mensen-die-klerenwinkels-bezoeken. In tegenstelling tot de tweede soort, heeft de eerste soort de neiging om de koopwaar terug in het rek te plaatsen (en niet te gooien) en dat maakt zo’n schoenenwinkel netjes en overzichtelijk. Ordnung muss sein, echt, ik zou kunnen wónen in een schoenenwinkel.

Van mode heb ik geen verstand en van schoenenmode evenmin. Dus misschien was ik wel de laatste op de planeet om het volgende te weten te komen: Johan Cruijff is een schoenenmerk! Er is sinds november 2008 zelfs een Johan Cruijff Shoetique in de Herenstraat in Amsterdam. En ik dacht dat ik zowat alles van de man wist. Ik ben zelfs één van de weinigen die bij zijn wedstrijd-analyses op televisie niet halverwege afhaakt, ik ben dus een Cruijffiaan. Ten bewijze: ongeveer 25 jaar geleden was ik getuige van een hevige vechtpartij in de kleedkamer, twee haantjes vochten er voor het felbegeerde nummer 10 (was het niet voor Maradona, dan wel voor Platini of Coeck) en iedereen was jaloers op de schurk die met het tenuetje ging lopen, terwijl ik ondertussen aan de kant zat te glunderen met het nummer 14 op mijn rug, goed wetende dat het nummer 14 meestal betekende dat je niet echt bij de kern hoorde. (had ik al eens verteld dat ik enkele jaren te laat ben geboren)

cruijff schoenen

Ik heb, denk ik, een Campioni geprobeerd.

Cruijff Campioni

En ik vind ze geweldig prachtig. Maar ze zaten niet perfect. Jammer.

Dan maar schoenen gekocht van een ander merk. En weer op veilig gespeeld. Mossel-noch-vis-schoenen. Goed voor jeans, goed voor geen-jeans. Goed voor de winter, goed voor de zomer.

Pfiejoew. Een mens maakt wat mee.

3 gedachtes over “cruijff classics

Geef een reactie

