‘twinkel pinkel’ en andere namen van knuffels uit de jaren tachtig bijvoorbeeld

Mocht het ooit een thema-ronde zijn in een quiz. Dan, ja.
Maar voor de rest is het volstrekt nutteloos om dat soort dingen te onthouden.

Wat voorafging…

Lena is al een paar weken 100% tuutvrij, dus ook ’s nachts. Het initiatief kwam volledig van haar. Op een avond in september zei ze gewoon dat ze niet meer met een tuut wilde slapen. En wij trots. En zij trots.

Maar er is natuurlijk geen weg meer terug. En nu heeft ze het moeilijk. Ze begint vaker terug naar haar tuut te verlangen — vooral als ze Zita ziet genieten van haar tuut of als ze andere kleuters ziet die met de tuut nog in de mond worden afgezet op school. Ze wordt ook vaker wakker ’s nachts, en niet bepaald op een vrolijke manier. En er is opnieuw meer ambetantigheid en frustratie en agressie overdag.

Dus hebben we weer een stickertjes-plak-systeem ingevoerd en zijn we zo snel mogelijk overgegaan tot een beloning (na tien stickertjes, die in het begin zeer gemakkelijk verdiend waren – zo hoort dat bij een beloningssysteem). De beloning had ik donderdag al gekocht trouwens: een TWINKEL PINKEL (7 euro in Bart Smit). Enfin, twinkel pinkel stond niet op de doos (’t is iets met glow denk ik, maar ik heb de doos al weggesorteerd). Update: ‘GLO WORM’ dus (met dank aan Ajay — zie comments)

Als u eind in de 20 of vooraan in de 30 bent, dan weet u precies waarover ik het heb: twinkel pinkel is een knuffelgloeiworm voor in bed, voor als het donker is, want het kopje ‘gloeit’ als je duwt op het buikje.

in het donker, foto mét flits genomen
in het donker, foto mét flits genomen
in het donker, foto zonder flits genomen
in het donker, foto zonder flits genomen

Het cadeau was een ideetje van Nele maar ze kon niet op de naam komen en ik ook niet. En het heeft me bijna een uur gekost om de naam twinkel pinkel op te vissen uit mijn achtergeheugen [update: en dat blijkt dan nog niet te kloppen ook]. Maar eens die naam eruit was, dreef vlotjes het volgende boven: MONCHICHI, TROELIEWOELIE, POPPELDINGES, HOLLY HOBBIE, …

Niet dat ik ooit in het bezit was van één van die dingen, maar als kind is het belangrijk om te weten wat je niet hebt. [update: alhoewel, er spookt plots een vage herinnering van een troeliewoelie met rost haar door mijn hoofd]

7 gedachtes over “‘twinkel pinkel’ en andere namen van knuffels uit de jaren tachtig bijvoorbeeld

  1. Herinner je je die “neusmannekes” nog (ja, die met een opschrift op de buik)? Of “My Little Pony”? Jij had alleszins een Kermitt de kikker en Sheeta en voor de rest … meer aandacht voor een voetbal.
    Alleszins tof voor Lena dat ze een lichtgevend vriendje in bed heeft.

    1. Nu je ’t zegt….
      Die twinkel-pinkel-dingen zijn volledig plastic en moet je eerst een tijdje in ’t licht houden zeker?
      En zou er ook een Nederlandse naam zijn voor wat ik heb gekocht? (dat bestond vroeger toch ook al?)

  2. Hoi Ivan, ik kwam per ongeluk op je site vanwege het linkje naar mijn twinkle pinkle post. Voor het geval je het je nog afvraagt, die knuffel van je dochter is een Glo Worm. De verwarring met de twinkle pinkle is niet zo gek, deze poppetjes blijken volgens wikipedia een afgeleide van de Glo Worm.

    Ik heb vroeger zelf nooit Glo Worm gehad, maar wilde natuurlijk wel zo’n ding :-)

Geef een reactie

