a Dieu vdb

Ik onthoud de laatste berichten:

Wie mij een beetje kent, zal beamen dat ik niet zever als ik zeg dat ik nooit heb getwijfeld aan zijn 37 comebacks. Het werd de laatste jaren zelfs een running gag op café: “Maar volgens Ivan komt hij dit jaar écht terug, haha!”.

Het was pure sportliefde, ik kan daar niet aan doen.

Maar ik heb nooit ontkend dat hij een labiele puber was, een arrogante dandy die sinds de Nieuwelingen niet meer met zijn voetjes op de grond had gestaan –maar met fans die hem ‘God’ noemden, kan je hem dat bezwaarlijk kwalijk nemen.

De Vdb’s van deze wereld zullen altijd omarmd worden door de sport, door de media, door de supporters. En vervolgens uitgespuwd. Aan dat laatste doen echte supporters niet mee.

En ja natuurlijk had hij geslikt en kampte hij bovendien met een cocaïne-verslaving. Maar hij is wel één van de zéér weinigen die zo eerlijk en zo moedig is geweest om dat onomwonden toe te geven –o.a. in zijn boek ‘Ik ben God niet’ en ook in interviews– en hij is ook nog één van de weinigen die nooit betrapt is geweest op het gebruik van doping –in tegenstelling tot bijvoorbeeld eh… Eddy Merckx– maar hij is er wél veel zwaarder voor gestraft dan renners die wél betrapt werden op het gebruik van doping. Het was allemaal niet zo bevorderlijk voor zijne morál.

Ik wil verdorie geen herhalingen meer zien van La Redoute in 1999, ik kan het exact terugspoelen als ik mijn ogen sluit. Het was één van de schoonste sportmomenten die ik me herinner en ik herinner het mij liever nóg heroïscher dan het waarschijnlijk in werkelijkheid was… De Snotneus Vandenbroucke die een aanval van de Grote Bartoli remonteert, Bartoli die kijkt, Bartoli die versnelt, waarop Vandenbroucke nóg versnelt en naast Bartoli komt rijden, lang genoeg om oogcontact te eisen, waarop Bartoli uit zijn krammen schiet en nóg versnelt, waarop Vandenbroucke Bartoli van zijn sokken rijdt en voorbij vlamt, waarop Bartoli vol ongeloof opkijkt en van de weeromstuit zijn cadans kwijt is en bijna stil staat.

Merci Vdb.

3 gedachtes over “a Dieu vdb

Geef een reactie

