eindelijk de naakte waarheid: mandarijntjes zijn beter dan clementijntjes

Prijs
1,69 euro voor 1500g clementijnen versus 2,89 euro voor 1500g mandarijnen.
Die mandarijntjes zijn dus zo’n 60% duurder dan clementijntjes. Om het min of meer eerlijk te spelen, kocht ik van dezelfde herkomst en dezelfde firma: beide soorten komen uit Spanje en zijn van het merk Albenfruit. Per stuk zijn ze minder duur want mandarijntjes zijn kleiner, dus er zitten meer in een zak.

mandarijn clementijn prijs

Smaak
Clementijntjes hebben de reputatie zoeter te zijn. Dat is volgens mij een misvatting, gecreëerd door mensen met onderontwikkelde smaakpapillen. Clementijnen zijn wel véél minder zuur dan mandarijnen, waardoor het lijkt alsof ze zoeter zijn. Maar eigenlijk hebben clementijnen gewoon minder smaak tout court. En minder sap! Zita kan een clementijn eten zonder slabber, als ze dat riskeert met een mandarijntje dan mogen we haar een nieuwe trui aandoen. De proefclementijn heb ik zonder genot opgepeuzeld, de smaak bleef niet hangen. Bij de proefmandarijn heb ik van elk billetje genoten: eerst wordt de tong geprikkeld door de zurige smaak -heerlijk!- om dan zachtjes te verdwijnen en plaats te maken voor de typische zoetzure smaak van citrusvruchten.

Schil
Soms gaat het pellen wat moeizamer bij mandarijntjes. Bij deze exemplaren was er echter geen verschil. 5 seconden pellen bij elke soort en geen enkele keer moeite gehad om de schil niet in één stuk te houden. Een mandarijntje pellen waarbij de schil in stukken breekt, dat brengt 7 jaar ongeluk, denk ik.

mandarijn schil

clementijn schil

El Bobbel
Sommige clementijnen hebben een bobbel, dat kan hinderlijk zijn bij het jongleren. Toegegeven, clementijnen benaderen iets vaker de vorm van een perfect jongleerballetje dan mandarijnen. Bij mandarijnen is de vorm wat platter. Dat heeft ook voordelen: een mandarijnentoren maken is leutig, bij clementijnen lukt het hoegenaamd niet.

clementijn bobbel

Gezondheid
Hier is geen significant verschil tussen mandarijnen en clementijnen. Clementijnen zijn namelijk een mandarijnenvariëteit. Voor het gemak spreek ik vanaf nu over de gemeenschappelijke term ‘mandarijnen’. Mandarijnen verkleinen de kans op leverkanker, aderverkalking, diabetes en beroertes. Het gezonde zit vooral in carotenoides, hetgeen bijvoorbeeld ook in wortelen zit. Carotenoïden beschermen bovendien de ogen en de huid tegen schadelijke werking van UV-stralen. Vitamine C: de mandarijn bevat ongeveer 16 kcal per stuk, dat is ongeveer 55 milligram per 100 gram vruchtvlees mandarijn. Als men 3 mandarijnen per dag eet, heeft men hiermee voor vier vijfden vitamine C opgenomen van wat ons organisme dagelijks nodig heeft.

10 gedachtes over “eindelijk de naakte waarheid: mandarijntjes zijn beter dan clementijntjes

  1. volgens mij is de foto van de gepelde mandarijntjes/clementijntjes omgedraaid. Bij een blinde test zou ik zweren dat de bovenste foto een clementijntje is en resoluut voor het onderste overheerlijke mandarijntje gaan. want die zijn ongetwijfeld het lekkerste … maar soms moeilijk te vinden!

  2. Daar zat ik nu echt op te wachten!
    Nee, echt, serieus, ik vroeg me al af waarom er zo’n grote smaakverschillen zijn in die kleine oranje citrusvruchtjes. Vanaf nu ga ik resoluut voor mandarijntjes!

Geef een reactie

