de verstudiohonderdisering der kindertijd

  • Vandaag is Lena in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen haar nichtje Fien gaan bewonderen, die speelde mee in de ‘Samson en Gert Kerstshow’ en deed dat naar verluidt fantastisch. Het bedrag dat we daarvoor moesten betalen was beduidend kleiner dan het bedrag dat ik veil zou hebben om Samson en Gert nooit nog in dit leven te moeten zien of horen maar was desalniettemin veel te hoog voor een uitstapje van een kind van 3.
  • Lena zingt heelder dagen liedjes. Tekst en melodie verzint ze soms ter plekke maar meestal is het een bestaand liedje en in dat geval is het een liedje van één van de ontelbare figuren van Studio100.
  • De winkelrekken van speelgoedwinkels liggen übervol met dure merchandising-producten van Studio100-televisieprogramma’s. Al vermoed ik dat ze ondertussen eerst de poppen en de boekentassen en het briefpapier en de sleutelhangers en de mutsen en de sokken en de potloodgommetjes en die dingen maken, nog vóór ze nagedacht hebben over een serie of een scenario.
  • Studio100 is er altijd en overal. En dat loopt ooit slecht af. Het cliché wil namelijk dat een Vlaming met de underdog sympathiseert en dus niet met een firma die naast haar core business – het maken van televisieprogramma’s – ook nog eens pretparken uitmelkt en nu zelfs wintersportvakanties voor kinderen organiseert (prijzen vanaf 250 euro per kind) en wie weet kopen ze volgend jaar een hele stad op, en wordt daar de échte burgemeester vervangen door de chronisch stomdronken burgemeester uit Samson — een paar uitzonderingen zoals Aalter buiten beschouwing gelaten, zou dat wellicht geen verbetering zijn.
  • Kinderen zonder televisie hebben het in deze tijd nóg zwaarder te verduren dan kinderen zonder televisie in mijn kindertijd — alhoewel, alhoewel, Steinerkindjes zijn mentaal wellicht sterker gewapend om dat sociaal conflict te overwinnen dan kindjes die 30 jaar geleden geen televisie hadden door economische redenen, die laatste groep had bovendien geen supersnel internet om het gebrek aan tv ruimschoots te compenseren.
  • Oké, oké, ik weet wel dat ze geen slechte dingen maken, maar ik kan er niet aan doen, ik héb het er niet voor, dat gevoel is ontstaan ergens in de jaren toen Verhulst samen met Verstreken de verkleutering van de BRTN mocht inluiden, en nu zovele jaren later, nu ik zélf kleuters heb, nu gaat dat gevoel niet meer weg.
  • Ik las ooit in een interview met Hugo Matthysen dat hij zich onmogelijk kan voorstellen dat hij een kinderprogramma zou maken dat niet geestig is voor volwassenen. Voor ‘Kulderzipken’ zou ik durven thuisblijven, voor ‘Samson en Gert’ zou ik mijn tv door het raam keilen.
7 gedachtes over “de verstudiohonderdisering der kindertijd

  1. Allez jong… dan is Samson & Gert bijwijlen nog grappig.
    Nog even meegeven dat het er niet beter op zal worden: onze kinderen zijn nu 9 en 12 en als ik zie naar welke zever dat die soms zitten te kijken… Het huis Anubis bv. ook van Studio 100, dat is zo slecht geacteerd, dat het dan weer grappig wordt voor volwassenen :)

  2. Oh yeah! Ik ben niet de beste moeder gok ik. Mijn kinderen gaan naar een Steinerschool – ze kijken geen studio100 hierthuis, wel andere filmkes (shaun the sheep is bangelijk!).
    Mijn kinderen mogen mij kletsen komen geven over 15 jaar voor hun sociaal achtergestelde opvoeding. :D

    Maar ik kan er niet aan doen, ik ben ook geen fan van heel die studio100-commerce. Leve Kulderzipken!
    Volgens je stelling ben ik dus een rasechte Vlaming. :P

  3. Volgens mij zitten er verborgen boodschappen in hun programma’s. Op een frequentie die volwassenen al lang niet meer kunnen horen. Mijn zoon heeft deze zomer voor het eerst Bumba gezien en sindsdien is hij bezeten door Bumba.

    Maar ach, zo slecht is het toch allemaal niet. Ik heb gelijk al veel slechtere dinges gezien.

      1. Ik volg u helemaal. Ik probeer Janne te indoctrineren door te zeggen dat Samson een vieze lelijke hond is. De Ploppers vind ik ook maar niks en ze zit nochtans in hun film. Bumba, Mega Mindy en K3 (jawel) vind ik dan weer wel wijs.
        En Kulderzipken rules natuurlijk het meest van al.

  4. Ik heb Samson en Gert nooit goed gevonden en redelijk irritant zelfs. En gelukkig vinden onze dochters er ook niet veel aan. We proberen ook de Samson-programma’s wat te vermijden.
    Nora is wel g.e.k. van K3 en Marie is gefascineerd door kabouter Plop. Ze mogen van ons wel vaak naar Studio 100 kijken en luisteren, maar de merchandising errond wordt wel heel erg beperkt. En af en toe wordt er eens een cd van Kapitein Winokkio opgezet :)

  5. Niet wanhopen, kinderen zijn nog steeds voor andere dingen te vinden ook: ondanks het onwaarschijnlijk lage tempo blijkt Pipi Langkous bij ons b.v. een enorm succes. Wat voor volwassenen geldt blijkt ook voor kinderen te gelden: goedkope DVD-uitgaves compenseren ruimschoots de debilisering van de tv.

Geef een reactie

