ter plaatse op een fiets rijden

We zijn een maand later en ik ben nog steeds indoor aan het cyclen. Tijd voor een tussentijdse evaluatie.

Pro

  • Het is leuk, dat vooral.
  • Elke keer andere muziek en daar zit soms al eens een vette schijf tussen.
  • Geen pijn achteraf, niet in mijn knieën, niet in mijn rug. Geen stramme spieren.
  • Groepsdruk. Het zweet andermans aanschijns is een stimulans.
  • Er is precies al resultaat maar dat kan placebo zijn, ik ben daar gevoelig voor. Op de gewone fiets schakel ik minder dan voorheen. Buiten de binnenstad blijf ik overal de grote molen malen, ook als ik ’s morgens de Muidebrug opdraai en als ik ’s middags de kuitenbijter Huidevetterskaai –dat gemeen stukje tussen Nieuwland en Minnemeersbrug– opvlieg (of aan de overkant het al even vervaarlijk stijgend laatste stukje Goudstraat), al dan niet en danseuse, ik heb gelijk meer watt in mijn benen. Hoogstwaarschijnlijk inbeelding. Doet er niet toe, het werkt.

Contra

  • Het is niet gratis.
  • Ik kan nooit aan de goesting weerstaan om na de fitness nog frieten of kebab te halen. Echt gezond kan dat niet zijn, jezelf volstouwen met junk zo net vóór ’t slapengaan. Te meer omdat ik dat ook al doe na mijn avondlessen.
  • Ik heb thuis een fiets en een iPod, dus waarom zou ik in godsnaam gaan indoor cyclen?! Onnozel, eigenlijk. [Maar de fietspaden in Gent-Noord-Oost zijn levensgevaarlijk. Bovendien een kwelling voor de rug. En er is geen douche op het werk, dus ’s morgens naar het werk spurten is geen optie (al moet ik toegeven dat het me nog nooit is gelukt om ’s morgens op de rechte stukken trager dan 20 à 25km/u te fietsen, ik zou het niet overleven mocht ik ooit door een andere fietser voorbij gereden worden, ik heb ook mijn gevoelens). Ik sta nu al elke dag in bezweet T-shirt voor de klas, terwijl studenten hun jas aanhouden en de radiators op maximum draaien, en dat zijn uw belastingen die vrolijk door het enkel glas naar buiten vliegen: dikketruiendag my ass, als ik vrijdag met een dikke trui zou komen werken, dan vinden ze mij ’s middags ergens dood op de grond. Doch dit geheel terzijde]
Geef een reactie

