waarom u dinsdag beter niet de Humo koopt

Morgen dinsdag zit er een gratis sixpack Jupiler Tauro bij de Humo. En nog een bierglas ook. De parodie wordt ingehaald door de realiteit.

Echter één probleem: Jupiler Tauro is namelijk Niet. Te. Zuipen.

Ik heb dat speciaal voor u reeds voorgeproefd toen Tauro werd gelanceerd om concurrent Duvel een paar hoorns te zetten –mislukt. En dat werd dan enkele maanden later opnieuw gelanceerd met nóg grotere reclame-campagnes en marketingdingen –opnieuw mislukt. En nu zitten ze waarschijnlijk met hun overstock en halen ze Humo aan boord voor een laatste stuiptrekking. En ’t zal opnieuw mislukken, althans in België.

Tauro heeft nauwelijks smaak terwijl de meeste andere 8%-bieren wél smaak hebben, geen idee hoe dat komt. Tauro is in feite Jupiler maar dan met meer alchohol. En Tauro smaakt dus ook naar Jupiler met te veel alcohol. Te zoet –uiteraard– en dan ook nog eens te agressief. Ik vind het het allesbehalve lekker en ik ben nochtans Taurus van sterrenbeeld.

Of laat ons een ander misbrouwsel van Interbrew Inbev Anheuser-Busch Inbev Ambev als voorbeeld nemen: bruine Leffe, aka flutjesbier. Ik ken geen enkele collega-bierliefhebber die bruine Leffe hoger inschat dan suikerwater. Ik kan er echt niet met mijn verstand bij dat je op een terrasje een Leffe bestelt terwijl je voor ’t zelfde geld bijvoorbeeld een ander 6%-bier kan drinken, Orval bijvoorbeeld.

Ambachtelijke brouwers slagen er meestal in om hun bieren voldoende diepgang, gelaagdheid te geven. Maar Ambev doet zó hard zijn best om bieren te produceren voor niet-Belgen die niet weten dat er ook nog ander bier bestaat, met als resultaat dat de Ambev-bieren steeds fletser en fletser worden. En zoeter en zoeter.

Enfin, maakt dan limonade, tons –ja ik weet het, dat doen ze eigenlijk al, Hoegaarden Rosé anyone? En gaat dan de concurrentie met Coca-Cola aan, of zo. Maar blijft met uw pollen van wat Belgisch Bier zou moeten zijn, want dat is het nu al lang niet meer.

Oh, ik zou zó graag in een biercafé in Gent werken en daar elke dag minstens één buitenlandse toerist inwijden in de wondere wereld van het echte Belgische Bier.

7 gedachtes over “waarom u dinsdag beter niet de Humo koopt

  1. Je hebt me in elk geval overtuigd. Orval mmmmmmmm

    Ik heb wel een weddenschap lopen dat ik mijn lief bier kan laten lekker vinden, iets van Ambev is de uitdaging. Hij heeft het nogal voor de zoete bieren, een echt wijf als het op bier aankomt. Ja, we hebben hoegaarden rosé in huis voor hem. Misschien is Tauro dan toch iets voor hem?

  2. beste, over smaak schijnt men niet te twisten ,maar men kan er wel veel over lullen (bij voorkeur aan de toog).
    Zelf vindt ik blonde Leffe zeer te doen , in alle geval beter dan gelijk welke eenheidsworst pils.
    Duvel is echter niet meer wat het geweest is , enkel nog koolzuur en alcohol.Orval is een beetje te grof voor mijn smaak.Hoegaarden Grand Cru gaat er ook nog wel in.Wat die Jupiler Tauro betreft:smaakt inderdaad onvermijdelijk nog naar gewone Jupiler doch iets beter van smaak.Lust waarschijnlijk meer zoet daar ik ook altijd een voorraadje Lindemans kriek heb staan.
    Donkere bittere bieren zijn niet mijn ding , misschien ligt het daar het verschil.

    1. Klopt, de gustibus et coloribus non est disputandum.
      Duvel drink ik nog graag, maar ik laat hem thuis minstens een half jaar hergisten op fles –dat doe ik trouwens ook bij Orval, bij een Orval van één jaar oud ruimt de scherpte plaats voor meer smaak. Het klopt dat Duvel niet meer is wat het geweest is, in de jaren stillekes lag hij bijvoorbeeld veel langer dan 6 weken.
      Nu, door verschillende redenen (financieel, stockage-ruimte, voldoen aan de vraag), belandt Duvel veel sneller in het café en dus in je glas, de smaak is veel minder vol. Dus wat Duvel betreft deel ik zeker je mening, niet wat Leffe betreft :-)

  3. Wij hadden geluk: m’n vrouw kreeg in het station een gratis Humo van studenten (met massa’s zakjes Tauro in elke hand)… ik drink straks gewoon een Duvelke uit ’t flesje en dan kruip ik in m’n bed :)

Geef een reactie

