de hostiele haagbeukvretertjes

Er zitten beesten in onze Carpinus Betulus –haagbeuk, dus niet te verwarren met beukenhaag (Fagus Sylvatica). Ze vreten gaten in de blaadjes [update: iets vreet gaten in de blaadjes, waarschijnlijk rupsen], dat is niet fijn.

Ze zijn groot –2 tot 4 cm– en ze kunnen vliegen (maar niet stijlvol).
Ik ken hun familienaam niet, dus ik weet niet onmiddellijk hoe ik ze moet bestrijden
[update 2 juni] rhagonycha fulva

Er zal wel een facebook-groep “Kak!-Rare-beesten-in-mijne-Carpinus!” bestaan maar ik heb geen smoelboek, dus ik vraag het aan u.

Iemand een idee? Welke beesten? En hoe ze te verwijderen?
(ik zou het natuurlijk ook kunnen opzoeken, op dinges, het internet)

7 gedachtes over “de hostiele haagbeukvretertjes

  1. iew, dat zijn die akelige beesten die elke lente uit onze kelder komen gevlogen en zo het hele huis terroriseren. Ze houden zich schuil in ’t stookhout in onze kelder. Na vijf jaar (zonder aanvullen van dat hout) was ’t er dit jaar nog maar eentje. Brrrr, beestjes.

  2. Dat is inderdaad een soldaatkever. Volgens mij is dat wel een jagend insect en geen planteneter (althans, dat heeft een bebaarde natuurgids in het Molsbroek me wijs gemaakt)

    1. de bebaarde natuurgids zou gelijk kunnen hebben want ik heb die soldaatjes nog niet lijfelijk echt zien vreten, en de gaten in de blaadjes zijn er ook op struiken waar geen soldaatjes te zien zijn, dus misschien is ’t een ziekte

  3. Ik verdenk die militaire kevertjes ook niet echt van bladvraat…
    In mijn tuin is er dit jaar confetti gemaakt van blad van hazelaar, winterlinde, haakbeuk… en de schuldigen hier blijken de rupsjes van de kleine wintervlinder, een klein motje.
    Eventjes ‘geen zicht’, maar die ‘rupsenpiek’ heeft de gewoonte samen te vallen met het uitkomen van heel wat vogel-eitjes, en die zijn daar dan weer blij mee.

    Ik zie dit jaar trouwens ook meer soldaatjes (verschillende soorten) in de tuin, en ook bloedcicaden heb ik eerder nooit opgemerkt, en ook die spot ik dit voorjaar dagelijks bij tientallen.

Geef een reactie

