een gps op de mountainbike, hoe werkt dat eigenlijk?

[op algemeen verzoek]

Omdat ik mijn Garmin eTrex Vista HCx helemaal zelf heb betaald en vooral omdat ik al in vakantiemodus ben, krijgt u geen gedetailleerde review met schone foto’s en screenshots en plus en min en dingen –dat staat trouwens al op het internet— maar ik zal wel proberen uitleggen hoe het werkt en ook waarom zo’n ding op de fiets ongelooflijk de max is.

  • Het bakje is zo groot als een gsm — je monteert zo’n ding op je stuur zoals je dat ook doet met die led-lampjes, dus de gps klikt daar in vast.
  • Als je dingen vooraf instelt, dan is het gemakkelijker om dat op de pc te doen –bijgeleverde software: MapSource— en dan routes of andere gegevens importeren op je gps (met usb-kabeltje, die file transfers zowel van gps naar pc als van pc naar gps gaan bijzonder snel) maar je kan in feite ook (bijna) alles rechtstreeks op de gps (daar zit ook een toetsenbord in verstopt maar deze gps werkt niet met touch screen, wel met joystick en daarop klikken om telkens te bevestigen, maar dat toetstenbord heb je eigenlijk zelden nodig, vooral om zelfgemaakte routes en waypoints een naam te geven)
  • Er zijn tientallen functies waarvan ik er nog maar enkele heb geprobeerd en waarvan de belangrijkste: Waypoints, Tracks, Routes, Logboek. Maar het allerbelangrijkste lijkt me toch dat je zo goed als alle fietsroutes op het internet rechtstreeks kan downloaden op je gps (als je toestel verbonden is met de computer, dan gebeurt dat automatisch via één muisklik) en dat is verrekte handig. Je kan deze geïmporteerde tracks dan nog gaan bewerken en bijvoorbeeld een ander kleurtje geven, veranderen van naam, extra waypoints in de route instellen, enz. Je kan met dat programma MapSource of online met routeyou.com zelf routes maken en die ook importeren in je gps.
  • Waypoints. Simpel uitgelegd: herkenningspunten, plaatsen waar ik halt wil houden tijdens een route, eenmalige bestemmingen, dat zijn allemaal waypoints die je kan instellen. Wat ik meestal doe: ik fiets een route en ik stel ook een waypoint in: ik zie mijn route maar ik zie ook een paarse lijn (in vogelvlucht) die me toont in welke richting mijn waypoint ligt. Ik kan dus altijd van de route gaan en meteen naar mijn waypoint fietsen zonder te verdwalen.
  • De gps heeft geen stem, dat is zeer aangenaam. Enkel bij het bereiken van een waypoint hoor je één lange toon.
  • Op de kaart ben je een zwart driehoekje dat beweegt als je fietst. De scherpste punt van dat driehoekje wijst naar de richting waarin je beweegt. Ik zit niet voortdurend op het schermpje te kijken maar ik gebruik het vooral als veiligheid bij elke afslag.
  • Het schermpje is goed zichtbaar. Als het niet goed zichtbaar zou zijn, dan kan je de lichtsterkte aanpassen. Dat gaat vlot: rechts op het lampje duwen (dat lampje is trouwens ook de aan- en uitknop als je er langer op duwt) en dan kan je met de joystick (klein knopje boven het scherm) de lichtsterkte aanpassen.
  • In- en uitzoomen, dat gaat vlot met de knopjes linksboven. Inzoomen is nodig als je fietst op een parcours met veel scherpe bochten: hoe meer je inzoomt hoe duidelijker en hoe gedetailleerder de lijn wordt die je volgt. Uitzoomen kan handig zijn om te zien waar je zit of hoe ver je al bent gevorderd in een parcours.
  • Het logboek is echt fantastisch. Om te beginnen zie je op de gps al een soort slijmspoor als je fietst: een ultrafijne puntjeslijn, veel dunner dan de routes die je eventueel volgt of de straten die op de kaart staan vermeld. Dat slakkenspoor kan je gebruiken om bijvoorbeeld te zien waar je al bent geweest en ook een volgende keer kan je dat nog gebruiken. Van elke seconde dat de gps ingeschakeld is, bestaat er een log-file dat je zowel op de gps als op de computer kan bekijken. Allez, dan toch maar een screenshot: dit is een stukje logboek van wat ik deze morgen heb gefietst. Zo’n log-route werkt in puntjes, je krijgt telkens gedetailleerde informatie over de afstand tussen 2 punten: hoogte, snelheid, enz. Deze morgen heb ik ongeveer 1000 puntjes gefietst.
  • Er zijn ongetwijfeld nog honderdduizend dingen die ik vergeet of die ik zelf nog niet weet. Maar kijk, je hebt al een idee.
Een gedachte over “een gps op de mountainbike, hoe werkt dat eigenlijk?

Geef een reactie

