het gebeurt soms dat de tijd u een loer wil draaien

Toen loeiharde klaboenkmuziek ons tegemoet kwam gefietst, was het bijna 4u in de ochtend en waren we dringend toe aan een rustpauze. Teneinde uit de statistieken van weekendongevallen te blijven, fietsen wij een paar keer per jaar, getooid in fluo, een landelijke route van Gent naar Lokeren en terug, telkens op een zaterdagavond. Maar een mens verwacht geen nachtelijk feestgedruis in het soort dorp waarvan niemand weet van welke andere gemeente het een deelgemeente zou kunnen zijn.

Wie in Hijfte opgroeit, kan zich daar maar beter aansluiten bij de katholieke jeugd voor landbouwerszonen en aangelanden. En als dan in die nacht waar je een heel jaar lang als dorpsjonker naar had uitgekeken, al dat volk al lang naar huis is en als dan de vrijwillige tappers het vat helemaal leegmaken en zich de werkelijkheid indrinken dat er geen zondag zal komen zolang ze wakker kunnen blijven, als dan plots 2 vreemde onnozelaars al fluitend uw lege feesttent komen binnengefietst, dan ben je de Heer zelve dankbaar en dan geef je die gasten gratis bier en wil je dat ze blijven.

Ze hadden naar ’t schijnt een feestje gehad en zelfs ene Henk Ryckaert was er in de tent komen standuppen, zeiden ze. Pas toen die naam viel en het bekertje leeg was, had ik door dat ik twintig jaar ouder ben en dat ik niet in een verloren jaartal als bijvoorbeeld dat van 1991 in een lege feesttent tussen mijn eigen dorpige dronken jeugd hetzelfde avontuur opnieuw en opnieuw aan het beleven was. We moeten hier weg, dat zei ik tegen mijn fietsgenoot en ik haalde mijn ledjes weer boven. Ik was mezelf dankbaar.

Voor wie met zijn grapjes kan lachen, kan de tijd een bondgenoot zijn.

2 gedachtes over “het gebeurt soms dat de tijd u een loer wil draaien

  1. Mooi verslag …
    De fietsgenoot had de dag nadien een beetje pijn aan diverse lichaamsdelen: de poep, de knieën, de nek, zowat alles tussen de 2 oren, de buik.
    Denk dat de leidingen niet goed gespoeld waren in Hijfte.

Geef een reactie

