het uniform van de subcultuur

Ik wou dat ik het zelf bedacht had maar ik heb het afgeluisterd van een groeneke.*

“Die voelen ulder echt kweeniewa omda ze geen uniform moeten dragen maar ze lopen wel allemaal met dezelfde vodden aan hun lijf.”

Jammer dat ik slechts een flard van het gesprek heb kunnen volgen. Maar het was duidelijk dat de groene vriendinnen aan het afgeven waren op die bonte bende van athenea en dingen, die olijkerds hebben trouwens de Korenlei geannexeerd en ze dragen inderdaad allemaal hetzelfde maar dan anders. Broekkousen en beenverwarmers en basketsloefkes.

Ze bestaan dus nog, de subculturen van de humaniora. Al heb ik de indruk dat het hier en nu allemaal wat complexer is dan in mijn tijd in een proviniciestadje, daar kon je immers slechts 2 kanten uit. Je kon kiezen: ofwel hoorde je tot de groep van scholieren die op vrijdag na schooltijd afzakte naar één welbepaald café –dat waren de jongelui die hun T-shirt in hun broek steken en twintig jaar later op de plaatselijke VLD-lijst gaan staan– ofwel hoorde je tot de andere groep, zij die op vrijdag na schooltijd afzakten naar het jeugdhuis –dat waren de alternatief geüniformiseerden, wij moesten allemaal de Pixies goed vinden. Het was geen enkel probleem om bij één van die twee groepen te horen, het was pas een probleem als je bij beide groepen tegelijk wilde horen of –nog véél erger– als je op vrijdag na schooltijd naar huis moest van mama en papa, dan hoorde je dus nergens bij.

Hier in Gent zie ik echt vanalles en nog wat. Er zijn trouwens ook jongeren die rondlopen met een afgezakte jeansbroek (zonder te vallen!) en die dragen ook een baseball-klakske maar dan helemaal bovenop hun hoofd, alsof er nog een extra hoofd onder zit. Die groep vind ik het grappigst.

______________________________________________
(*groenekes in Sint-Bavo, grijzekes in Sint-Pieters en blauwkes in Sint-Lievens, denk ik) (eh… dus, blauw in Sint-Pieters en grijs in Nieuwen Bosch?)

8 gedachtes over “het uniform van de subcultuur

  1. Grappig, bij ons leefde dat ook al. In onze school werd de schort afgeschaft omdat er jongens kwamen en dat zorgde na jaren nog voor discussie. En altijd was er wel iemand in de klas die zei: “maar kijk eens, iedereen heeft een jeans, een t-shirt van een groep of stubru aan en all stars. Is dat dan geen uniform?”

  2. Hela hola, de mijne zitten op SLC en daar is géén uniform. Ook DBZ niet, trouwens, en Barbara ook niet dacht ik. Dus uniformdracht niet koppelen aan de netten, graag, er leven al genoeg foute vooroordelen in de hoofden van de mensen. :-)

    Voor de rest: oh ja, ik hoor zelfs dat het intern in de scholen tussen pakweg Latijnse en Moderne krak hetzelfde is. Segregatie, des mensens eigenens, of zoiets.

  3. En die mannen die op hun mobiletjes zitten met een helm bovenop hun hoofd! dat dat ding er niet af dondert!

    @Bie: en een half afgespannen gat, dat moet ook een zicht zijn ’s avonds in de badkamer!

Geef een reactie

