de nek, het vervolg

Sinds het vorig medisch bulletin is er eigenlijk niet veel veranderd.

Ik ben wel opnieuw gaan mountainbiken —Ename Cup in Zwalm— en ben uiteraard zo lomp geweest om niet bij wijze van probeersel de 25km of 35km te doen maar heb meteen het lastigste parcours van de 50km uitgefietst (en uitgelopen want een groot deel van het parcours was onberijdbaar door aanhoudende regen en eh… fietsfile).

Is het omwille van mijn oestrogeendominante thuis- en werksituatie dat het manneke-in-mij keihard toeslaat als ik een keertje niet op één van die twee plaatsen vertoef? Ik weet het niet maar ’t kan lastig zijn.

En dan ben ik donderdag opnieuw naar de kliniek geweest, waar de dokter mij de rugschool heeft afgeraden. Er is misschien een zeer beperkt gamma oefeningen dat ik zou kunnen doen maar alle bewegingen waarbij mijn nek moet draaien zijn uit den boze in mijn geval (waar er artrose in ’t spel is).

De dokter heeft mijn drugs geüpgraded (Tradonal Retard en Tetrazepam) en heeft ook een halve wenkbrauw gefronst omdat ik mijn afspraak voor een cortisonespuit (cervicale epidurale) had afgebeld. Ja. Zwijgt.

Ik moet mij nu vooral koest houden + altijd op mijn zij slapen + nooit meer naar links of rechts kijken zonder mijn hele lichaam mee te bewegen + nooit meer omhoog kijken zonder plat op mijn rug te gaan liggen + rechtop zitten met mijn rug tegen de leuning + zo weinig mogelijk op computer werken + alleen nog lesgeven in lokalen waar het bord omlaag en omhoog kan schuiven.

Als dat er voor zou kunnen zorgen dat ik kan leven met aanvaardbare pijn, dan vind ik dat eigenlijk nog meevallen.

Geef een reactie

