winteractieplan: het sop, de kool, de dode fietser

Deze week in het nieuws:

  • Winteractieplan krijgt positieve evaluatie‘ (Knack)
  • Winteractieplan doorstaat eerste test‘ (De Standaard)
  • enzovoort enzovoort

Deze post was nooit verschenen indien minister Crevits vorige maand niet in elk interview zou beweerd hebben dat de fietspaden zijn opgenomen in het Winteractieplan. Maar ze heeft het gezegd en ik vind dat ministers niet mogen liegen, al vind ik Crevits eigenlijk een bijzonder sympathieke madam.

Spijkers op laag water? Daar doe ik niet aan mee. Want ik zou foto’s kunnen tonen van ontelbare ondergesneeuwde Gentse straten maar dat doe ik niet, daar is het immers voor zowel automobilist als tweewieler oppassen of afstappen, dus daar valt het eigenlijk nog mee wat de veiligheid betreft. Ik kan dat misschien ambetant vinden maar ik kan daar wel mee leven. Bovendien zijn dat niet de belangrijke fietsassen (alhoewel, alhoewel, bijvoorbeeld het stukje Nieuwland-Huidevetterskaai-Minnemeers-Goudstraat is zeer druk en toch een onberijdbare ijspiste, het bevat ook steile hellingen en bochten, maar soit, we gaan niet te negatief doen)

Wat ik dan wél ongelooflijk schandalig vind, zijn die sneeuwvrij gemaakte (en dus snelle) verkeersaders waar de fietspaden een levensgevaarlijk sneeuw- of sneeuwdretspad zijn en waar geen strooimachine of geen sneeuwruimer naar kijkt. Dat gaat dus niet over isolate gewestwegen, dat gaat over de fucking Gentse R40 waar je als fietser met gevaar voor eigen leven tussen de auto’s moet gaan fietsen.

Of erger nog: de Vliegtuiglaan.

Spoorwegovergang aan Afrikalaan.

Op de Muidebrug. Spekglad.

De volledige R40 tussen Dampoort en Muide = Dok Zuid en Dok Noord, in beide richtingen. Levensgevaarlijk.

Ik ben niet snel bitter en zuur maar nu ben ik echt boos.

En wat die dode fietser betreft, die komt er wellicht niet. Want de meesten vinden het onverantwoord om nu te fietsen. En dus heeft het Winteractieplan gelijk. Oef, geen 800km file, de economie gered.

Een gedachte over “winteractieplan: het sop, de kool, de dode fietser

  1. Ik moet een héle anderhalve kilometer fietsen naar het werk, en ik durf het niet, stel je voor. Ik durf mijn fiets niet op. Want het fietspad op de Dendermondsesteenweg (die ik anders al mijd als de pest) is zo’n glibberige vieze drets, en de straten achter de Dendermondsesteenweg zijn een ijspiste. Te voet dus.

Geef een reactie

