burgerlijke schemering

Er zijn heikeler dingen in het leven /
Maar kom ik dacht ik gooi /
Het even in de groep.

(excuus, het bartje peeters in mij kwam even piepen)

De “burgerlijke schemering” — prachtige uitdrukking! — is volgens de Koninklijke Sterrenwacht die korte periode waarin het ’s morgens licht wordt nog vóór de zon officieel ten tonele verschijnt en ’s avonds dan omgekeerd (de zon is al onder maar er is nog een beetje daglicht, dat moment dat je de drang om bij de mensen thuis naar binnen te kijken niet kan weerstaan omdat het licht in de woonkamer al brandt terwijl het sociaal nog niet aanvaard is om de gordijnen dan al dicht te doen, ge weet wel).

Die burgerlijke schemering is dus evenredig met de efemeriden van de zon (tabel 2010) (tabel 2011) — morgen bijvoorbeeld: de zon komt officieel op om 8.30.u maar de burgerlijke schemering begint al om 7.51.u, de schemering ’s avonds zal duren tot 17.16.u (zon onder om 16.38.u)

Maar wat ik wilde vragen. Stel, je fietst morgen om 8.20.u naar het werk. Lichten aan? Ja natuurlijk, alle auto’s rijden met hun lichten aan. Lichten uit? Ja natuurlijk, er is licht genoeg en je bent goed zichtbaar. Bovendien kan je je als fietser niet baseren op de lichten van auto’s want tegenwoordig rijden die de ganse dag met lichten aan (en vanaf februari 2011 wordt dagrijverlichting zelfs verplicht voor alle nieuwe wagens).

Ikzelf baseer mij op de straatverlichting: als die uitfloept dan floep ik ook mijn ledjes uit. Dat is mijn systeem. Maar wat ik mij afvraag: bestaan daar eigenlijk wetten voor? Bijvoorbeeld bij een ongeval: ben je dan sowieso in fout als achteraf blijkt dat je lichten niet brandden tijdens die periode van burgerlijke schemering? Zijn daar regels voor? En zijn die regels dezelfde voor alle soorten weggebruikers? Wacht, ik vraag het even aan de wegcode.

Artikel 30. Gebruik van de lichten: voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt: (…)

Dat weten we dan ook weer, dank u.

4 gedachtes over “burgerlijke schemering

  1. Op de fiets zie je wel stukken beter dan in een auto die vlugger rijdt en waar je ook nog eens achter glas zit.
    Als ik met de fiets ben, ben ik ook al geneigd om het licht uit te zetten, terwijl je met de auto dan denkt: “mens steek toch je licht aan, zodat ik je zie”

  2. Steek je licht maar aan: beter geen ongeval dan een ongeval als je in je recht bent … Je hebt er niets aan om in je recht te zijn als je dood of kreupel bent. In de schemering zie je fietsers (en voetgangers in mijn geval) echt niet zo goed.

Geef een reactie

