en dan nog die, ook een boekje die heel tof is, ik zal eens kijken als er nog in de kast liggen want ik weet niet als ik die exemplaar mag meegeven

Wilt u daar alstublieft mee stoppen? Nu. Voor altijd.
WANT. IK. KAN. ER. ECHT. NIET. MEER. TEGEN.

Spreek gewoon uw dialect of een tussentaal of een landstaal naar keuze. (voor mijn part zelfs een combinatie van dat alles, geen probleem!) Maar wie of wat geeft u het recht om te doen alsof u Nederlands spreekt en dan zomaar de regels van de grammatica aan uw laars te lappen?

Ik ben lang geen taalpurist, ik word zelden chagrijnig van een paar taalfouten — ik hoor er beroepshalve tienduizenden per dag en ik maak er zelf ook — maar die schabouwelijke constructies als “een meisje die…” of “eens kijken als…”, dat zijn echt criminele feiten, zware overtredingen! Een moordaanslag op uw eigen taal!

Bij elke inbreuk een zwijgverbod van minstens een paar weken lijkt mij een billijke straf. Want het is een plaag, een virus. En het infecteert zelfs mensen die taalles geven.

Dus stop het gewoon. Willen we dat afspreken?

5 gedachtes over “en dan nog die, ook een boekje die heel tof is, ik zal eens kijken als er nog in de kast liggen want ik weet niet als ik die exemplaar mag meegeven

  1. Zomaar een uittreksel uit een mail die wij vorige week ontvingen …
    Om je nog eens lekker te ergeren :D

    “Selecteerd quickstart en vinked U bij phone services helemaal onderaan “reconfig” en druk op save.

    Hierna krijgt U een phone port selection waarbij U de 1de keuze selecteerd indien U over 1nr beschikt, gevolgd door je tel nr bv 011234567 in te geven + je gebruikersnaam ZONDER @ scarlet en wachtwoord nogmaals in te geven. Je drukt op save en OK om te bevestigen achteraf.

    Hierna neem je de advanced settings vlak onder quickstart, ga je naar maintenance en druk je reboot system, de onderste keuze.

    Na de heropstart die ± 5min duurd, kan je bevestigen dat het Phone lampje terug brand en de telefonie terug functioneerd.

    Met vriendelijke groet,
    Afdeling klantenservice”

    Tja, … :((

  2. Ik ben dus niet de enige die de neiging heeft om telkens een tik op het hoofd van de dader te geven bij een foute die of als. Toch wel een opluchting!

  3. Dit weekend cadeau zien krijgen: het boek “Hun hebben de taal verkwanseld” van Jan Stroop. In Nederland zitten ze er duidelijk ook mee…

Geef een reactie

