internetspoken

Er staat een interessante bijdrage in De Morgen. Het werd ook door de vrienden van De Standaard gepubliceerd en het valt nog elders te lezen. Via die laatste link kwam ik overigens op de lezenswaardige kanttekening “internet is shit”.

Wat ik uit dat opiniestuk onthoud, simpel samengevat, is dat het ‘www’ — met de nadruk op de laatste ‘w’ — vroeger een chaotisch kluwen was maar dat elke gebruiker tenminste nog zo vrij als een vogel was, terwijl het het ‘www’ van vandaag nogal vijandig is overgenomen en vervolgens drastisch werd verbouwd door slechts een paar globalistische beursbedrijven die in onze plaats gaan bepalen wat kan en niet kan, onder controle van hun Westerse (Amerikaanse) adverteerders met hun politiek correcte (christelijke) normen en waarden. Maar niemand die dat erg vindt want iedereen doet het, dus je hebt toch geen keuze en daarbij het is zo goed als gratis, who cares.

Het internet van vandaag. Ik ben fan, niet onvoorwaardelijk, wel een adept.

’t Is misschien omdat ik 20 jaar geleden mijn aangeleerd geloof in een onbestaande God definitief verloren heb, dat ik nu tot een andere sekte ben gaan behoren: in Google we trust. Ja ik weet ook wel dat ik vasthang en dat ik soms beduveld word terwijl ik er op zit te kijken. Maar alles beter dan een leven zonder Google. Ik wil wel eens proberen, stuur mij een maand op Expeditie Robinson, zonder Gmail, zonder Docs, zonder Reader enzovoorts. Maar ik vermoed dat ik het niet zo leuk ga vinden. En daarbij, Bayram verkoopt ook mango’s.

Neem nu Google Sites, welk een gratis genot is dat niet. Op een half uur tijd maak je een uit de kluiten gewassen website waar je met een heleboel mensen naar keuze aan kan verder bouwen, al dan niet voor iedereen zichtbaar. Volgende maand doe ik met Nele een citytrip: in een mum van tijd en zonder enige kennis van html of dingen maken wij een handige website die alleen voor ons twee toegankelijk is. Met praktische links naar musea en dingen, met de gegevens van ons hotel, foto’s en documenten uploaden, commentaarfunctie en heel den bataclan. Zalig toch?

Niettemin, de schrijvers van het opiniestuk hebben een serieus punt. Ikzelf heb er een goed oog in, het internet is still alive and kicking. Rebellen en creatievelingen zullen er altijd zijn, net zoals er altijd van die asociale achterdochtige angsthazen zullen zijn die niet op Facebook durven.

[update 8 februari: zo is dat]

Geef een reactie

