sprakeloos

Ha! Ik heb nog eens een boek gelezen.
(dat betekent: a. ik heb vakantie of b. ik ben ziek) (b is het juiste antwoord)

Het groene kopsnot, de grillige koorts, de slapeloze madrugada,… het kan allemaal niet op tegen de heilzame krachten van uisge beatha, een deken en een boek.

Zoals dat altijd gaat bij mij, ik heb de eerste 100 bladzijden wat zitten zuchten. En ook niet anders dan altijd, de laatste 200 bladzijden heb ik dan weer in één adem uitgelezen.

En dat ik de omgeving die Tom Lanoye zo typerend beschrijft onmiddellijk herken als de buurt waar ik zelf soms deed alsof ik er aan het opgroeien was, geeft natuurlijk een extra dimensie aan het leesgenot. Bij sommige straatnamen kon ik niet anders dan een paar seconden wegdromen en wanneer hij het over de Whiteboys of over Excelsior heeft was dat zelfs een paar lange minuten — herinneringen waarvan ik vergeten was dat het nog herinneringen waren.

Maar, lieve Tom, is dat nu echt nodig, al die lappen tekst die er niet zouden moeten staan? Ik vind dat nogal onnozel, eigenlijk. Laat dat boek beginnen op pagina 74 en eindigen op pagina 302, dan zou het 132 bladzijden minder tellen en dan is het een meesterwerk. (en dat heeft niks te maken met uw bladzijdenlange betoog tegen “Minder is meer” — dat gaat over stijl, dat is iets anders — maar gewoon, al dat meta-gedoe, dat “boek over het boek dat ik aan het schrijven ben”, dat is er mij te veel aan)

Toch zou ik het aanraden, het is een goed boek.

3 gedachtes over “sprakeloos

  1. Ik heb het in de kerstvakantie ook gelezen. En ik vond die “lappen tekst”, die er volgens jou niet zouden moeten staan, juist heel betekenisvol voor het boek. Heb ervan genoten, van begin tot einde.

  2. Ik had hetzelfde gevoel, zeker bij het begin, over die ballonvaarders, de markt van Sint Niklaas… of was het de bijna letterlijke aarzeling, ‘omweg’ om maar niet te moeten beginnen aan het verhaal van zijn moeder ?
    Ik zou het anderzijds ook wel aanraden !

Geef een reactie

