zo vroeg ik mij onlangs nog af

Waarom die gasten maar blijven zeveren over “werken tot 67 of 68 want dat het anders niet meer houdbaar is en blablabla” terwijl slechts de helft van alle vijftigplussers een job heeft en terwijl op dit moment de op beroepsactieve leeftijd zijnde Belg gemiddeld 4 (!) uren per week werkt, dat is het laagste gemiddelde van heel Europa, ik ben niet zo goed in rekenen maar ik vermoed dat ik na dertien jaar beroepsactief nu al voorbij dat gemiddelde zit voor de rest van mijn verdere loopbaan, dus no way dat ik er ook nog maar aan denk om langer dan 65 te gaan werken — het zal wel simplistisch zijn maar dat ze misschien eerst iets doen aan langdurige werkloosheid en eventueel later dan ook eens aan de mensen die op diverse uitkeringen parasiteren, nee? (hierzie: links en rechts in één mening verzoend, het kan!)

5 gedachtes over “zo vroeg ik mij onlangs nog af

  1. Klopt, van die 4 omdat we met een grote inactiviteit zitten vanaf 50 en ook langer dan gemiddeld studeren, zonder dit te combineren met allerlei baantjes. Uitgeknepen citroenen daar lijken onze loopbanen op. Bij de eerstvolgende sluiting van een groot bedrijf is de eerste vraag er één naar vervroegd brugpensioen, niet hoe kunnen we die mensen aan een andere job helpen. Ik geloof niet dat een beperking van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd het tij zal keren, omdat men al te vaak vergeet dat in die andere landen ook een bijstandssysteem als vangnet is. Wel dat mensen nog meer moeten aangesproken worden op de rechten en plichten die aan een uitkering verbonden zijn. Je krijgt een werkloosheidsuitkering omdat je onvrijwillig zonder job zit en je moet op zoek naar een andere job of je bijscholen om een andere job aan te nemen.

Geef een reactie

