niet meteen voor herhaling vatbaar

Gisteren in een nazomerzonnetje langs de waters naar Eeklo gefietst. Zalig.
Maar de terugweg is minder zalig, dat had ik moeten weten, eigenlijk.

Omdat alternatieve fietsroutes nauwelijks verlicht zijn en omdat ik pas rond 22u naar huis kan vertrekken — na mijn avondles — ben ik veroordeeld tot de N9. Say. No. More.

Tussen 22 en 23u is het blijkbaar happy hour op de gewestwegen. Auto’s vlammen dan 100 km/u waar ze 70 km/u mogen, terwijl 70 km/u al ruimschoots te veel is om een fietser op een halve meter voorbij te zoeven.

Fietspaden op Vlaemsche Verbindingswegen, dat is heel erg erg. Smalle witte streepjes als enige buffer tussen Koning Auto en de Middenstand Regeert Het Land. Putten en barsten en verschillende soorten wegdek naast elkaar: een lijntje asfalt naast (en 5cm hoger dan) een stukje macadam, gevolgd door scheve klinkertjes.

Resultaat is dat ik volgende week in de auto zit op dezelfde N9 en dat ik het dus nog onveiliger maak voor alle dappere fietsers.

En wat onze fietsminnende Mevrouw de Minister van Strooizout ook mag beweren… er is geen fietsbeleid in Vlaanderen. Geen.

Nee, dan in Gent. Daar heeft het stadsbestuur onlangs beslist om het eerste kwartier betalend parkeren voor iedereen eh… niet-betalend te maken. Voor een kleine boodschap: neem de auto!

Een gedachte over “niet meteen voor herhaling vatbaar

  1. Een verhuis naar Brugge al eens overwogen? Ik stapte enkele maanden geleden over van auto naar fiets en hier zijn de fietsroutes dik in orde. Onbeschofte autobestuurders hebben we jammer genoeg ook…

Geef een reactie

