veranderen dat ze doen, de tijden

20 jaar geleden werd ik virtueel gelyncht, denk ik.

Ik ging op reportage voor Gentblogt en op de computer kwam floepsgewijs de volgende alinea uit mijn vingers getokkeld:

Als uw Golf TDI rapper kan optrekken dan de BMW Cabrio van uw vriend, dan is de kans groot dat u deze prestatie wil delen met de wereld. Zo kan iedereen meteen horen en zien dat u een probleem heeft met uzelf (en dat u waarschijnlijk zeer klein geschapen bent). Helaas is dit mannelijk oer-ritueel minder onschuldig dan zomaar wat ‘machismo’ of asociaal gedrag dat de voorbije decennia door tolerant Gent werd vergoelijkt als culturele diversiteit. Die periode heeft (gelukkig) haar kookpunt bereikt.

“Man, man, man,” heb ik gedacht, “met die laatste 2 zinnen ga ik problemen krijgen, dat kan niet anders.”

Vorige week las ik in een krant een column van een journaliste (help mij, was het Lisbeth Imbo?) die vond dat het maar eens gedaan moet zijn met die populistische politieke anti-correctheid. En dat ze vond dat er niks mis is met politieke correctheid.

Voor mezelf heb ik besloten om te stoppen met nadenken of hetgeen ik ga zeggen al dan niet correct is, politiek of niet, zolang het maar mijn weloverwogen overtuiging is. Het mag al eens botsen, ik kan daar tegen. Alles liever dan eerst te moeten nagaan hoe een bepaalde groep of partij er over denkt.

Maar de tijden, ze veranderen dus. Blijkbaar niemand die valt over een formulering die begin jaren ’90 misschien als ‘verdoken racisme’ zou bestempeld worden. Vreemd.

Links of rechts bestaat al lang niet meer. Er is nog extreemlinks en extreemrechts, dat wel, maar verwaarloosbaar. En al de rest zijn meningen, meningen, meningen. Een voorbeeld: je hoeft gelukkig niet meer ‘rechts’ te zijn om te vinden dat iemand een inspanning moet leveren in plaats van een leven lang te teren op een uitkering. En je hoeft gelukkig niet meer ‘links’ te zijn om te vinden dat iemand de wereld naar de kloten helpt als hij met de auto naar de bakker rijdt.

De meningen dansen. En dat is goed. Correct of niet.

6 gedachtes over “veranderen dat ze doen, de tijden

  1. Maar enfin, je kreeg niet voldoende aandacht, dus doe je er nog een schepje bovenop?
    Ik heb die zinnen twee keer moeten lezen omdat ik die niet verkeerd wou interpreteren. Maar bon, ik ging er van uit dat ze bij Gent Blogt verstandig genoeg waren om verkeersovertredingen niet toe te willen schrijven aan een bepaalde etnisch-culturele diversiteit in de wijk. Dat zou er over zijn. Ik ging er van uit dat je culturele bedoelde als zijnde een subcultureel fenomeen om uw auto’s te pimpen of eventueel hard op te trekken of iets dergelijks.
    Maar je wil dus blijkbaar zelf alle misverstanden de wereld uit helpen, je denkt blijkbaar wel degelijk niet te maken hebben met de bevolkingsdichtheid van de wijk, het feit dat de wijk geen echt aangepaste infrastructuur heeft, zoals pleintjes zoals bijvoorbeeld andere wijken, Ledebergplein, Van Beverenplein,…, wel hebben. De Brugse Poort wordt doorsneden met grote banen en heeft geen enkel ‘hart’, tenzij dan … een drukke baan.
    Maar neen, allemaal niets mee te maken, het is de schuld van de ‘culturele diversiteit’. Man toch.

    1. Eh, neen, eigenlijk. Het ene argument sluit het andere niet uit. Ik heb lang genoeg in de Brugse Poort gewoond om te weten dat al die factoren die jij opsomt, stuk voor stuk kloppen. En zolang daar geen oplossing voor is, moet je dus als politie niet optreden of zo?

      1. De politie moet zeker en vast optreden, je kunt trouwens geen vijf minuten in de stad wandelen of je ziet wel een gevaarlijke verkeerssituatie, dubbel parkeren, parkeren op het fietspad, parkeren op het voetpad, vlammen door kleine straten, je kunt er niet naast kijken. Maar blijkbaar wordt er te weinig aan gedaan.

        Ik heb de indruk dat we in de Brugse Poort een mooi voorbeeld zien van de paraplu-politiek van ons stadsbestuur: gevaarlijke verkeerssituaties: sensibiliseren met affichekes. In plaats van de verantwoordelijkheid te nemen en alle mogelijke pistes te bewandelen om dat tegen te gaan.

        Pas op ik vind sensibiliseren niet nutteloos, maar het mag het enigste niet zijn, er moeten ook straffe boetes op staan. En die ene rechter die een snelheidsmaniak vrij sprak omdat ‘de infrastructuur uitnodigde tot te hard rijden’, heeft ergens wel een punt (al bracht hij dat punt wel op een verkeerde manier), de infrastructuur moet gevaarlijke situaties zo veel mogelijk vermijden. Waarom is een flink deel van een woonwijk als de Brugse Poort niet verkeersarm? En doorgaand verkeer zou toch ook beter in goeie banen geleid worden. Hoeveel verkeerslichten zijn er eigenlijk in de Brugse Poort?

  2. Ik vond het straffe zinnen en heb ze ook twee keer moeten lezen. Ik had eerlijk verwacht dat je er wel een stevige discussie mee zou uitlokken en dat de etnische factor wel aangehaald zou worden. In de BP rijdt men anders dan in andere wijken, men neemt vlotter zijn voorrang van rechts, er is meer haantjesgedrag etc maar overdreven snelheid wordt door iedereen steeds minder getolereerd en dat is een goede zaak.

    1. Vind ik ook. En het is natuurlijk niet omdat ik denk dat “culturele diversiteit” nogal ééndimensionaal zal geïnterpreteerd worden als ‘verdoken racisme’, dat ik het zelf ook nog eens zo bedoel, dat is iets helemaal anders.

  3. Och, ooit was het absoluut not done om te beweren dat er grote verschillen tussen man en vrouw zijn… Visies veranderen; gelukkig…

Geef een reactie

