honderd euro

Er is post.

We krijgen 100 euro van de verzekering van de meneer die die keer in mei op Zita was gereden.

De ideale aanleiding om mij nog eens serieus op te winden over de Kamikazestad die “Gent Fietsstad” is — dat was alweer een tijdje geleden.

Zoals over de gevaarlijkste aller Gentse invalswegen: de Antwerpsesteenweg. Met een platitude zou ik kunnen zeggen dat er waarschijnlijk eerst doden moeten vallen vooraleer het schepencollege deze zaak ernstig neemt. Maar dat doe ik niet omdat we de fase van de dode fietsers al gepasseerd zijn. Helaas.

Lena kan goed fietsen. En straks is ze 6 jaar. Ik zou het fantastisch vinden om op een zonnige zaterdag met mijn dochter naar Gent te fietsen. Lena zou dat ook fantastisch vinden. Maar het kan niet.

Voor ons zijn er 2 manieren om Gent binnen te geraken: Dampoort of Muide. Het eerste is geen optie meer, dat hebben we dus geprobeerd. Dan de Muide, dat traject doe ik zelf elke dag. Ook op die route zijn we het punt van de dode fietsers al gepasseerd. Muidepoort en Voormuide zijn niet minder dan levensgevaarlijk.

In Muidepoort en Voormuide rijden de auto’s tussen 8u en 8u30 niet sneller dan 0,01 km/u, waardoor het onveiligheidsgevoel nog meevalt. Ik spring dan met mijn stuur over de autospiegels, op die plaatsen waar de afstand tussen linkerspiegel-van-geparkeerde-auto en rechterspiegel-van-auto-in-file net niet breed genoeg is voor een fietsstuur — gaan werken is altijd een beetje mountainbiken. Maar soms heb ik geen zin om te springen, dan klap ik de rechterspiegels dicht van die auto’s waarvan de bestuurders vinden dat ook de fietsers maar achter hen in de file moeten aanschuiven en daardoor geen plaats vrijhouden aan de rechterkant.

Al ligt de schuld natuurlijk in de eerste plaats bij het carrément ontbreken van een fietspad op een drukke invalsweg naar Gent. En zo zijn we weer aanbeland bij “Gent Fietsstad”, één van de strafste leugens uit de geschiedenis van de Gentse gemeentepolitiek.

Mijn stem, op 14 oktober 2012, zal toch iets meer kosten dan 100 euro. Zelfs meer dan de belofte om alweer nieuwe fietspaden te leggen tussen autoweg en parkingstrook, een idee waar alleen iemand met een morbide gevoel voor verkeersveiligheid kan opkomen.

5 gedachtes over “honderd euro

  1. Ik heb me deze ochtend weer eens geërgerd aan de “fietssuggestiestroken” (zucht) op de Dendermondsesteenweg. Reken die steenweg ook maar tot één van de drukste en gevaarlijkste invalswegen van Gent.
    Gisteren met mijn dochter naar de Korenmarkt gefietst. Van bij ons (aan het Heirnispleintje) is via de Dendermondse en de Dampoort het kortst, ik had geen zin in de ietwat veiliger omweg via de Forelstraat en dan blah blah je weet wel hoe verder. Via de Dampoort dus, en terug ook. Achteraf zei mijn dochter nogal geagiteerd tegen mij dat ze nóóit meer via de Dampoort naar de Korenmarkt wou. Ze was bijna platgereden, ik zag het voor me gebeuren. Brrrrr.

  2. goh, ik rij zelf niet met de fiets in Gent, ik durf gewoon niet en al zekers niet met 2 jonge kindjes. Erg hé, in een stad die zichzelf toch promoot als fietsvriendelijk… maar ik reageer hier even als chauffeur… kijk, ik doe écht mijn best om plaats vrij te houden voor fietsers aan de juiste kant van mijn wagen, ik rij meega defensief, rij in straten zonder fietspad (véél te veel straten in gent zonder fietspad/strook/suggestiestrook…)heel traag,probeer zoveel mogelijk rekenign te houden met de ‘zwakke’ weggebruiker. Maar sommige fietsers moeten ook een béétje rekening houden met het feit dat ze niet alleen zijn op de weg… zorg ajb dat je gezien wordt, dat fluohesje maakt je zoveel zichtbaarder, een paar reflectoren hier of daar maken een wereld van verschil, doe een fluohoes over een rugzak of boekentas. En hou je ook aan de verkeersregels ajb. Ik heb vorige week bijna een fietser omvergereden aan het rabot, het was donker, het regende, ze kwam uit een straat met eenrichtingsverkeer, zonder fietslicht, volledig donker gekleed… een geluk voor haar én mij dat ik 5 km /u reed… anders had het er boenk patat opgezeten, ik was in fout geweest en ik had er geeneens aan kunnen doen…

    1. Yup.

      Ik ben zelf pas zo’n 3 jaar geleden bewust een hesje beginnen dragen en ervoor beginnen zorgen dat mijn fiets steeds goed verlicht is. En stom dat het zo lang geduurd heeft.

      Een defensieve chauffeur ben ik echter alleen in de auto, op de fiets ben ik veel assertiever. Uit ervaring weet ik dat assertieve fietsers beter opgemerkt worden dan schuchtere fietsers. In de Sleepstraat rij ik tussen de auto’s en tussen de tramsporen, bij verkeerslichten wacht ik vóór de eerste auto, niet ernaast. Enzovoort.

      Ik besef dat ik een pain in the ass ben voor veel automobilisten maar als fietser voel ik me gewoon veiliger als ik me offensief tussen het autoverkeer wring.

  3. Jong Ivan, ge neemt me de woorden uit de mond! Frustraties tot en met! En idd, fluo en assertiviteit, dat werkt!
    Wij mijden de Muidepoort zoveel mogelijk door langs de Voorhavenlaan te rijden, dat is een ietsiepietsie om maar zo relaxed fietsen langs het water. Als ik alleen ben rij ik net over de Muidebrug linksaf, dat is vaak korter maar ik heb er ook al farces voorgehad. De Sleepstraat mijd ik ook, ik rijd dan langs de parallelweg via de Meerhem/Karthuizerlaan. Dat werkt wel zo, stadinwaarts, zelfs met een bijna zesjarige. De onze is wel gedrild, ze kent de route van huis naar stad/school op haar duimpje en doet het eigenlijk supergoed op de fiets! Haar lievelingsstukje Gent is de Visserij want dan mag ze ongegeneerd in ’t midden van de straat fietsen :)

  4. Gent is misschien erg, ik ken het daar niet zo goed op vlak van fietsveiligheid, maar volgens mij kan het niet slechter zijn dan Antwerpen. Er zijn plaatsen waar je met de beste wil van de wereld gewoon niet weet hoe je er ‘correct’ moet oversteken of waar je überhaupt moet rijden. Fietspad dat gewoon ergens stopt, hallo? wie verzint zoiets? zelfs bij pas heraangelegde wegen, daar kan ik dus niet bij. Maar ze proberen zich wel te promoten als fietsvriendelijke stad, omdat ze van die Velo’s hebben. Er is toch iets meer nodig dan dat me dunkt…

Geef een reactie

