circadiaan

De Morgen doet van Wetenschap. Dat is dan altijd een beetje gelijk ‘Flair doet van Veldrijden’, dat begint al bij de spelfouten — vandaag in De Morgen een item over de circardiaanse (drie keer) klok.

Omdat Nele en ik een compleet tegengesteld bioritme hebben en omdat dit o.a. een probleem is dat het hippe en perfecte gezinsleven kan bemoeilijken — wat zegt u?! zot!? ja mensen, breaking news, bloggen da’s een beetje gelijk een realitysoap op tv, dat is wat ze u willen doen zien en dat is eerder nooit dan zelden een realistische reality dus, daarom dus, heb ik daar al veel over gelezen, over het circadiaan ritme en over de maatschappij die zich niet wil aanpassen aan mij.

Jaren heb ik mijn stinkende best gedaan om een dagmens te worden en het is nooit gelukt. Onlangs heb ik mij er bij neergelegd — dat was trouwens redelijk laat op de avond — dat het niet meer zal veranderen, dat ik een nachtuil zal blijven.

Maar dan vandaag in de krant, alweer een toverformule: “Per dag 20 minuten vroeger opstaan en je zal ’s avonds 20 minuten vroeger moe worden.” Bullshit, ik sta al elke dag 3 à 4 uren te vroeg op en ik sleep me de hele dag door het leven gelijk een zombie om dan ’s avonds rond 21u langzaam wakker te worden, en dat is al zolang ik me kan herinneren.

Maar wacht, de oplossing! De omschakeling zou pas werken als je het ook in de weekends toepast, als je geen steken laat vallen, anders verval je terug in het oude ritme. Ach zo. Welaan dan. Al bijna 6 jaar sta ik ook in de weekends een paar uur te vroeg op, dus bullshit, alweer.

En als u mij nu even wil verontschuldigen, ik moet nog ontbijten.
Het leven, één jetlag.

Een gedachte over “circadiaan

  1. “De Morgen doet van Wetenschap. Dat is dan altijd een beetje gelijk ‘Flair doet van Veldrijden’” Amen to that. Ik heb hier ergens nog een vrij uitgebreid artikel liggen waaruit duidelijk werd dat de sukkelaar die het op de redactie over wetenschap moest hebben, niet eens het verschil kende tussen soort (species) en geslacht (genus). Ik heb het bewaard omdat dat de druppel was waardoor ik mijn abonnement heb opgezegd.

Geef een reactie

