72 uren in Lissabon

We zijn op city trip naar Lissabon geweest.

Lissabon is een stad naar mijn hart. Maar ik vermoed dat elke grootstad (met uitzondering van misschien een paar exotische hoofdsteden als Asjchabad of Bisjkek) een stad naar mijn hart zou kunnen zijn, op voorwaarde dat ik er mag rondstruinen zonder te moeten werken.

Om te beginnen: het klimaat! Maar jong! Niet te onderschatten wat het betekent om de hele dag licht en warmte te hebben. En dat besef je wellicht alleen als je weet wat het betekent om de hele dag door te brengen onder een koude grijze wolk.

Winter in Lissabon

Largo de São Domingos

En het water! Ik heb het nochtans niet zo voor de kust. Maar zonder strandstoelen en zonder lelijke appartementsblokken en zonder schoenenwinkels, is de monding van de Taag van een schoonheid waar ik uren naar kan zitten staren.

Lisboa

Lisboa

Maar ook de rijkdom en de armoede. Het deed me denken aan Brussel, de grootste rijkdom ligt vlakbij de grootste armoede. Vrijdagnamiddag ben ik op m’n eentje de binnenstad ingetrokken (shoppen, iemand moet het doen) (maar ik dus niet). Zonder jas, zonder geld, zonder tas, zonder stratenplan, gewoon mijn neus gevolgd met de bedoeling dan wel eens terug te keren als ik een bus- of metrohalte tegenkom (uiteindelijk heb ik alles toch te voet gedaan) (niet omdat ik mijn Lisboa Card vergeten was, nee hoor, ik had gewoon zin om te stappen).

En ik denk dat ik vrijdag Lisboa profunda heb gezien.

Pompeuze villa’s op een paar honderd meter van de Rua da Palma waar ik in de verwaarloosde zijstraatjes werd aangesproken door eerst een zwarte vrouw met alleen wat vodden aan haar lijf en dan door een junkiehoer zonder tanden.

een optrekje in een betere wijk

tanta casa sem gente, tanta gente sem casa

En al die verschillende wijken! Ik had vandaag al iets gezegd over Alfama en Belém. Maar eigenlijk nog helemaal niks over Baixa of Chiado of Bairro Alto, ons hotel lag precies tussen deze 3 centrumwijken, dus die buurten kennen we het beste. We hebben er ook telkens gegeten, zowel (staand) ontbijt als (zittend) avondmaal.

Bij nader inzien, ik ga er toch niks over vertellen. Mijn inkt is plots.

pequeno-almoço

Rossio (Praça de Dom Pedro IV)

Lisboa

Rossio (Praça de Dom Pedro IV)

Praça Martim Moniz

miradouro

Lisboa

Een gedachte over “72 uren in Lissabon

  1. die zon kan daar ook aardig tegenvallen (Bert heeft daar koud gehad en ik herinner me de zomerkledij die we meehadden tijdens ons bezoek in de paasvakantie, wij hebben ook koud gehad), maar leuk dat ze bij jullie aanwezig was. Ik moet dringend nog eens naar Lissabon.

Geef een reactie

