leesverslaving

In juli heeft Lena de dikke omnibus met alle verhalen van Kikker en Pad volledig uitgelezen — elke avond, zonder uitzondering, heeft ze ons een verhaal voorgelezen. (want dat boek moest weer terug naar de bibliotheek)

We hebben ze nu al enkele keren betrapt op haar kamer, ’s avonds rond 22u, met een Jommeke en veel te weinig licht van het nachtlampje. En ’s morgens moe natuurlijk. Dus verhuizen de Jommekes nu naar beneden. Zolang ze maar niet begint te spreken als Kwak en Boemel.

Het eerste leerjaar zal niks te vroeg komen, vrees ik.

We hebben Lena niet bewust leren lezen. Ze is obsessief beginnen lezen omdat haar allerbeste vriendin uit de 3e kleuterklas al kon lezen (wegens grote broers) en sindsdien leest Lena altijd en overal, alles wat ze ziet. Nu blijkt dat die beste vriendin zomaar het eerste leerjaar zal overslaan en meteen naar het tweede leerjaar gaat. Lena weet het al een tijdje maar ze is er nog steeds het hart van in, leg dat maar eens uit aan een kind van 6. (maar uiteraard respecteren we de keuze van die ouders)

Lena heeft het nochtans niet van mij, die leesverslaving. Al vraag ik mij soms af hoe mijn leven er had uitgezien mocht ik vóór mijn 16e (zestiende) ooit een bibliotheek aan de binnenkant hebben gezien. Tegenwoordig ben ik wel mijn schade aan het inhalen, vannacht heb ik Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini in één ruk uitgelezen. (al had dat ook te maken met een pijnlijke schouder die me wakker hield)

Een gedachte over “leesverslaving

  1. I’m very impressed! Ik denk dat mijn kinderen dit leesniveau haalden ergens in de tweede helft van het tweede leerjaar. Ik hoop dat ze zich niet verveelt volgend schooljaar, of dat ze een verstandige juf heeft die haar voldoende uitdaging kan bieden. Super hoor Lena!!

Geef een reactie

