de eerste schooldag

Ze schitteren, die grote blauwe ogen.

“Ik heb mijn huiswerk al gemaakt!”

Dat zegt ze wanneer ik thuiskom, nog vóór ik de kans krijg om ‘dag’ te zeggen. Even later zet ik voor het eerst in mijn leven een (eigen) handtekening in een klasagenda, nadat ik twintig jaar geleden veelvuldig geoefend heb met andermans nagebootste handtekening.

Op de eerste dag van het eerste leerjaar, heeft Lena het woord “ik” leren lezen en schrijven. Het huiswerk was een “ik”-blad waar ze het woord enkele keren moest aanduiden tussen andere woorden, daar heeft ze toch zeker 20 seconden aan gewerkt. De werkboekjes die ze in de vakantie verslond — daar zitten wij voor niks tussen — waren een pak moeilijker maar dat is ze al lang vergeten. Ze glimt van trots en ze voelt zich fantastisch. Waar is dat hout?

En Zita? Die is vandaag gestart in de 2e kleuterklas. Omdat ze heel veel honger had, kon ze niet vertellen hoe haar dag was. Ze heeft iets met parels gedaan en het was leuk. Meer info hebben wij vandaag niet nodig.

Geef een reactie

