de stadshal

Een mening over de stadshal, daar zat u ongetwijfeld op te wachten.

Dankzij de controverse heeft onze nieuwe stadshal 3 dagen op rij de nationale pers gehaald. Maar ik ben het niet eens met de bewering dat het de Gentenaars in 2 kampen verdeelt. Alsof pre-electorale spelletjes, een handvol internet-fora en een paar smoelboekgroepen representatief zouden zijn. Amusant is het anders wel, ik moet me inhouden om hier geen zevenendertig hyperlinks tussen te gooien. (maar voor de liefhebbers: gentblogt is een begin)

Deze middag sprak ik met een aantal mensen die voor ’t eerst een kijkje kwamen nemen, er was niet één persoon bij die volledig pro of volledig contra was. En ikzelf heb ook gemengde gevoelens, neigend naar pro.

Want ik ga akkoord met de architect die op het nieuws toegaf dat de opening wellicht te vroeg kwam, het is momenteel onvoldoende duidelijk hoe het plein zal aanvoelen.

Ik ben het ook eens met Termont die het nonsens vindt dat mensen zeggen dat de stadshal het historische uitzicht op de torens wegneemt. Koop een postkaart naar keuze (met onze drie torens) en probeer vandaag dezelfde foto te nemen… de stadshal zal er zeker niet op staan. Dus dat ‘probleem’ stelt zich enkel op het Emile Braunplein en in de Donkersteeg, niet op de Sint-Michielshelling of de Cataloniëstraat waar al die schone plaatjes gemaakt worden.

Het is nog niet af en ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Maar ik denk dat ik het schoon zal vinden. Ik denk ook dat het een nieuw meeting point wordt. Prachtige grote zitbanken in overvloed. Het moet maar eens gedaan zijn met al die jonge gasten die afspreken voor de spuuglelijke veranda van de McDonalds.

stadshal

[veel meer foto’s]

2 gedachtes over “de stadshal

  1. Ik zou de poll graag nog eens overdoen als de stadshal een jaar of twee af is. Eens kijken wat het verschil is dan (als het er is). Misschien. Maar het toont toch mooi aan dat er weinig mensen zitten te wachten op een vernietiging van het ‘authentieke’ karakter van de stad. Als het protest over een jaar of twee helemaal verstomd blijkt te zijn betekent het niet dat de Gentenaars plots allemaal houden van deze stadshal. Het betekent dan hoogstens dat men het tolereert. In feite is het meestal zo met moderne ingrepen in historische settings, kijk naar dat monument in Brugge (waarvan de impact dan nog eens veel kleiner is dan deze megahal) of naar het Gildenhuis van de metselaars waarvan ik ook nog niet veel goeds gehoord heb (om het zacht uit te drukken). Ik begrijp die drang niet om per se hedendaagse architectuur in een historische omgeving te willen zetten. Dat werkt alleen als het echt spectaculaire architectuur is. Maar daar is in België nauwelijks sprake van. Ik ben er zeker van dat de Stadshal in de toekomt vervloekt zal worden. Gelukkig is het een constructie die gemakkelijk afgebroken kan worden (ook omdat ze volledig eigendom is van de stad Gent).

Geef een reactie

