als u niet kan kiezen, dan ik ook niet

Ik was bij mijn vorige post nog niet uitgesproken. Maar ik zou het onkies vinden om dit er in één adem bij te zetten: hoeveel gescheiden fietspaden hadden er eigenlijk al kunnen liggen als er echte keuzes worden gemaakt?

Gemakkelijk roepen aan de zijlijn, zegt u? Zo is dat. Maar ik probeer het uit te leggen. Als voorbeeld neem ik het verkiezingsfoldertje van Geert Versnick, dat zat deze morgen in mijn brievenbus en ligt hier toevallig naast mij. Sorry, Geert, binnenkort schiet ik ook op de rest.

Bengelt daar onderaan op zijn prioriteitenlijstje — na het obligatoire “meer blauw op straat” en blablabla — toch wel niet het volgende. Geert wil:

“Het mobiliteitsprobleem onder handen nemen door middel van een grootstedelijk mobiliteitsbeleid dat alle vervoersmiddelen en gebruikers evenwaardig behandelt.”

Bullshit. Bullshit.

Beste Geert, beste Open VLD, we leven in de 21e eeuw. “Een grootstedelijk beleid dat alle vervoersmiddelen evenwaardig behandelt”, is een belachelijk prehistorisch idee. Ik ben zelf automobilist en als ik bijvoorbeeld naar Amsterdam rij, zal ik er nog niet aan denken om met mijn auto tot in de binnenstad te proberen rijden.

Mobiliteit valt of staat met mentaliteit. Dat krijg je niet door alle vervoersmiddelen evenwaardig te behandelen. Gent staat stil, tussen 8 en 18u, dat heeft in de eerste plaats te maken met het aanzuigeffect van tig ondergrondse parkings, knal in de binnenstad.

Als binnenkort een verhoogd fietspad wordt aangelegd in een Antwerpse- of Andere-steenweg, dan zal dat járen te laat zijn omdat (onder andere) uw partij de spreekbuis is van vele handelaars die moord en brand schreeuwen omdat de parkeerplaats voor hun winkelruit zal sneuvelen, klanten zullen binnenkort minstens 20 à 30 meter moeten stappen met die kipfilets of die koffiekoeken tot de dichtstbijzijnde parking, dat is helemaal niet eerlijk want de fietsers kunnen voor de deur van de winkel stoppen (en dan hun fiets aan de overkant van de straat parkeren want meestal hangt er een verboden-fietsen-stickertje op de winkelruit, doch dit terzijde).

Of bedoelt u eigenlijk iets helemaal anders met “evenwaardige behandeling” van “alle vervoersmiddelen” en heeft u dat alleen maar zo vaag mogelijk geformuleerd om al uw auto-minnende kiezers niet te verliezen? In dat geval is enige concretisering van uw actiepunten welkom op dit adres.

in related news: Toeristen komen massaal met de auto naar Gent
(in tegenstelling tot andere kunststeden)

6 gedachtes over “als u niet kan kiezen, dan ik ook niet

  1. Indien ik het programma van Open VLD goed begrijp, willen ze meer fietsers in de stad, maar ook meer openbaar vervoer en – waarom niet – (nog) meer auto’s. Meer van alles, meer fietspaden, meer parkings, … Dan is iedereen content, toch ?

  2. De sp.a is echter niet veel beter vrees ik. Het verkiezingsprogramma van sp.a-groen ziet er interessant uit, maar strookt totaal niet met wat ze zelf uitgevoerd hebben de laatste jaren. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het de sp.a ontbreekt aan durf om bepaalde zaken door te duwen. Al is het wel een feit dat we met het programma van OpenVLD nog verder van huis zijn.

  3. Ik pluis alle verkiezingspropaganda van de partijen in mijn stad uit op zoek naar wat hun werkpunten zijn ivm het verkeer. Ronduit bedroevend is wat ik tot nog toe tegenkwam. Geen enkele partij heeft ook maar één programmapunt voor de fietser. Wel willen de meeste meer parkeerplaatsen in de stad!

    1. Het laatste wat je kan zeggen, is dat er in het N-VA programma geen programmapunten voor de fietser staan, in tegendeel. Als jarenlang (actief) lid van de fietsersbond heb ik daar dan ook werk van gemaakt.

Geef een reactie

