waarom ik niet op u stem (deel 1)

14/10. Het wordt weer moeilijk. Ik ben pas begonnen met mijn traditionele verkiezingscrisis en probeer voor de gemeenteraad de lijst te kiezen waarvan ik achteraf geen spijt wil hebben. Maar ik vrees dat het opnieuw een negatieve keuze wordt: de lijst die mij het minste tegenstaat. Voor elke partij, voor elk programma, heb ik minstens één goede reden om er niet voor te kiezen.

Waarom ik bijvoorbeeld niet voor Open VLD kan kiezen, dat had ik al uitgelegd. En dat vind ik eigenlijk wel jammer, want bijvoorbeeld bij een belangrijk thema als werkgelegenheid / activering vind ik Open VLD in vele discussies de partij die vaak realistisch het midden houdt tussen enerzijds een veel te naïeve linkse reflex waar elk probleem moet worden opgelost met extra steun of begeleiding en anderzijds een veel te rechtse reflex waar elk probleem moet worden opgelost met een sanctiebeleid.

Misschien moet ik er maar een reeksje van maken. Laten we opnieuw beginnen met de post. Vandaag in de brievenbus: de aanbiedingen van ALDI en een folder van Vlaams Belang. Ik zal er één puntje uitlichten, dat moet volstaan. Ik citeer:

“Alleen indien we aan de vele hier verblijvende vreemdelingen duidelijk maken dat ze hier enkel welkom zijn indien ze zich aanpassen en Vlaming onder de Vlamingen worden, pas dan kunnen we van Gent opnieuw een Vlaamse en leefbare stad maken.”

U leest het goed: “Vlaming onder de Vlamingen” en “opnieuw een Vlaamse en leefbare stad”. Ik weet niet hoe dat met u zit maar ik krijg daar dus echt kou van. Ik ga zwijgen over de wansmakelijke gelijkschakeling tussen ‘Vlaams’ en ‘leefbaar’, daar moet ik van overgeven. Ik zal me beperken tot het eerste: “Vlaming onder de Vlamingen”, dat kan dus niet. ‘Vlaming’ is een woord zoals al die andere duizenden woorden waarmee je mensen kan sorteren (zoals ‘allochtoon’ of ‘voetballer’ of ‘single’ of ‘hobbykok’). Ik weet eigenlijk niet wat dat is, een ‘Vlaming’, ik weet alleen dat ik het zeker nooit zelf wil zijn als een politieke partij vindt dat iedereen het moet worden. Het VB verwart ‘leefbaar’ met ‘oersaai’, dat is wel het laatste wat ik Gent toewens.

De rest is voor een volgende aflevering.

Geef een reactie

