waarom ik niet op u stem (deel 2)

Het zou niet gelogen zijn als ik zeg dat ik vooral niet op CD&V stem omwille van de ‘C’. Maar het zou wel intellectueel oneerlijk zijn, mijn kinderen zitten namelijk op een katholieke school — al is dat wat mij betreft nooit een bewuste keuze geweest (op onbewaakte momenten durf ik al eens pragmatisch zijn).

Voor alles is een eerste keer: ik heb het verkiezingsprogramma van de tsjeven* helemaal gelezen.

De andere partijprogramma’s moet ik nog wat beter uitpluizen maar bij het CD&V-programma valt het mij bijzonder op dat bijna alle ‘speerpunten’ een aanzienlijke meerkost impliceren. Of het nu gaat om het optrekken van leefloon en andere uitkeringen, de uitbreiding van politie- en wijkcommissariaat of de creatie van ‘1000 nieuwe banen voor laaggeschoolden in de Sociale Economie’,… het gaat allemaal extra centen kosten. Nog meer dan de programma’s die ik al van andere partijen heb gezien, is dit programma een ouderwets ‘beloven-beloven-beloven’.

Ik vraag me trouwens af hoeveel traditionele CVP-stemmers — meetjes en peetjes — de partij zouden laten vallen indien ze wisten wat het onderstaande speerpunt effectief betekent:

“CD&V Gent wil etnisch-culturele verenigingen structureel ondersteunen (financieel, logistiek, omkadering) en ze nauwer bij het beleid betrekken door de verdere uitbouw van inspraakkanalen die minderheden een stem geven.”

Nee, het stoort me dat deze partij voor alles en iedereen goed wil doen, zonder ooit echt stelling in te nemen.

“In de Gentse deelgemeenten blijft het voor vele winkels absoluut noodzakelijk dat ze bereikbaar zijn met de wagen en dat ze voldoende parkeergelegenheid bieden. CD&V Gent wil daar rekening mee houden.”

Voor het hoofdstuk Mobiliteit heeft CD&V maar liefst 24 speerpunten. 17 punten daarvan hebben rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking op de auto. En van die 17 punten zijn er 7 punten die over parkeerplaatsen gaan. Een visie op mobiliteit? Niks van, dit gedeelte van hun programma is een kartonnen doos met pleisters voor een houten been.

Ik heb nog het meest moeten lachen / huilen met dit:

“CD&V Gent wil dat de stad – desgevallend in samenspraak met het Vlaamse Gewest – de ‘zwarte verkeerspunten’ in kaart brengt en die prioritair aanpakt.”

Ten eerste: die ‘zwarte verkeerspunten’ kent iedereen die met de fiets door groot Gent rijdt, daar is al lang geen onderzoek meer voor nodig, misschien één mailtje naar de Fietsersbond. Ten tweede: zolang er geen structurele maatregelen komen die het nog steeds toenemende autoverkeer in Gent kunnen terugdringen, is ‘aanpakken van zwarte punten’ een lapmiddel. En met structurele maatregelen bedoel ik dus niet: iedereen voldoende parkeerplaats beloven.

CD&V = mossel noch vis, ik heb nooit anders geweten.

_________________________
* Ik weet trouwens nog maar pas, sinds een rondleiding vorige maand n.a.v. de verhuis van onze school, dat het woord tsjeef zou verwijzen naar de Sint-Jozefskerk op het Rabot.

Geef een reactie

