waarom ik niet op u stem (deel 3)

Bij regenweer ben ik moeilijk te onderscheiden van een N-VA-militant. Veilig is het anders wel, zo’n knalgele fietsjas. Ik zal ook deze keer niet kiezen voor de lijst van N-VA, al moet ik ootmoedig toegeven dat ik in hun programma heel wat punten heb gelezen die mij genegen zijn. Bovendien vind ik het N-VA-programma doordacht, duidelijk en vlot leesbaar (in tegenstelling tot de programma’s van de vorige afleveringen: deel 1 en deel 2).

Vooral in het hoofdstuk ‘Leefbare stad’ heb ik bij de ‘Actiepunten’ rond mobiliteit heel wat goede dingen gelezen: suggesties waar ik als fietser volledig kan achterstaan, voorstellen die concreter zijn dan wat ik al gelezen heb bij andere partijen. Een voorbeeld:

Wij investeren prioritair in hoofdfietsassen die de deelgemeenten met absolute voorrang verbinden met het centrum en de stations. Wij leggen fietspaden aan met aandacht voor de functionele niet-assertieve fietser. Wij breiden het aantal beveiligde fietsenstallingen uit en passen de verkeerslichtenregeling aan om de doorstroom te verbeteren.

Wij moedigen het gebruik van de fiets als het snelste en het goedkoopste vervoermiddel sterk aan, zeker voor wat betreft de afstanden onder de vijf kilometer. Met de elektrische (deel)fiets stimuleren wij ook senioren om de fiets te gebruiken.

Wij herwaarderen in de landelijke gebieden – in overleg met bewoners en landbouwers – de trage wegen voor functionele en recreatieve fietsers en voetgangers. Wij maken in de 19de-eeuwse gordel werk van comfortabele en veilige doorsteken voor fietsers en voetgangers.

Wij nemen infrastructurele maatregelen om de snelheidsbeperkingen tot 30 km/u duidelijker zichtbaar te maken. Verkeersborden alleen volstaan niet.

Naast mobiliteit zijn er nog heel wat andere punten die ik sympathiek vind. Maar bij een aantal ‘Actiepunten’ heb ik mij afgevraagd of hetgeen N-VA voorstelt eigenlijk niet al een hele tijd bezig is. Een voorbeeld:

Wij verwachten in het bijzonder dat nieuwkomers onze taal leren. Wij moedigen ook mensen die dat niet verplicht zijn aan om een inburgeringstraject (inclusief taallessen) te volgen. Wij organiseren en promoten een cursusaanbod dat beantwoordt aan de bestaande noden. Wij stimuleren de ouders om hun kinderen naar de kleuterschool te sturen, zodat zij geen taalachterstand oplopen.

Oké, dat is niet eerlijk: ik werk in de branche en ben dus op de hoogte van hoe de voorbije 6 jaar het inburgeringsbeleid in deze stad ongelooflijk uitgebreid is, ongelooflijk verbeterd is, ongelooflijk verstrengd is. Dus bovenstaand voorstel is niets minder dan pure stemmenronselarij. Dat voelt een beetje aan zoals de krant lezen: zolang je niet op de hoogte bent van het dossier in kwestie, neem je alles voor waar aan, tot de krant over uw hobby of over uw werk schrijft en dan blijkt het artikel plots vol fouten te staan. Als de N-VA mij toestaat om even hun eigen vlaamsnationalistisch vocabularium boven te halen: ik vind bovenstaand ‘Actiepunt’ een kaakslag voor iedereen die de voorbije legislatuur voor inburgering heeft gewerkt.

Los van het programma, in het algemeen, zijn er bij deze partij een aantal aspecten waar ik niet voorbij kan: ik hou niet van de stijl van hun burgemeester-kandidaat (Siegfried Bracke) en ik hou vooral niet van hun partij-discours. Gentse N-VA’ers hebben wellicht de afspraak gemaakt om bij elk betoog het woord ‘paars’ een aantal keren te gebruiken, liefst met een cynische ondertoon. En als ze dan ook nog over de ‘PS-staat’ of over het ‘rode fabriekje’ beginnen, dan haak ik helemaal af. Ik vind dat politiek nooit een verhaal van ‘wij tegen zij’ mag worden. (al stoor ik me al even erg aan het N-VA-bashen, doch dit ter heeltegans linkerzijde)

N-VA mag ook niet vergeten dat ze voor een eventuele coalitievorming minstens een halfje paars nodig zal hebben en dat ze op hun ex-kartelpartner alvast niet kunnen rekenen voor hun gedroomde rechtse meerderheid (als CD&V in deze stad al een paar stemmen zal halen, dan zullen ze dat in de eerste plaats aan een aantal verdwaalde Turkse kiezers voor Veli Yüksel te danken hebben)

Een gedachte over “waarom ik niet op u stem (deel 3)

Geef een reactie

