waarom ik niet op u stem (deel 4)

Vandaag op het menu: PVDA+

Sinds de uitvinding van de stemtest (kieswijzer) zo’n 15 jaar geleden, scoor ik meestal liberaal. ’t Is te zeggen: als ik wijlen de partij Spirit ook tot de liberale familie mag rekenen. Dus lijkt het evident dat ik onmogelijk op PVDA+ kan stemmen, aangezien het marxisme voor het liberalisme is wat een tang voor een varken is. Helaas, ook het bolletje van de liberalen zal ik niet kunnen inkleuren op 14/10, toch niet zolang de ‘V’ van ‘VLD’ in mijn oren klinkt als de ‘V’ van ‘viermaalvier’.

Maar ik heb veel sympathie voor PVDA+ en ik geef ze in sommige discussies (zoals over het btw-tarief van energiekosten) helemaal gelijk. Dat bleek ook bij mijn Stem van Vlaanderen waar Tom De Meester (lijsttrekker PVDA+ in Gent) op de 2e plaats eindigde. In het PVDA-programma zijn er echter te veel punten waar ik me aan erger. Het begint al bij de inhoudstafel: 14 hoofdstukken, 14 keer ‘Recht op’. Of de inleiding, ik geef een voorbeeld:

En de crisis is ook de schuld niet van de Walen, de Roma of luie Grieken, werklozen of ambtenaren, zoals de N-VA beweert. We moeten de echte verantwoordelijken met de vinger wijzen: de speculanten, de topbankiers en de graaicultuur van aandeelhouders en multimiljonairs.

Het is dit soort retoriek waar ik het van krijg. Ze verwijten de ene partij van demagogie en in dezelfde zin doen ze exact hetzelfde. Natuurlijk is de crisis niet “de schuld van de Walen, de Roma of de luie Grieken, werklozen of ambtenaren, zoals N-VA beweert”. Hoera! Groot gelijk! Alleen: het is gelogen. Ik heb nog nooit een interview of debat gehoord waar N-VA zou beweren dat “de crisis de schuld is van de Walen, de Roma of de luie Grieken, werklozen of ambtenaren”, je kan veel zeggen van N-VA maar zelfs over de Walen zijn ze nog iets genuanceerder dan dat.

“We moeten de echte verantwoordelijken met de vinger wijzen: de speculanten, de topbankiers en de graaicultuur van aandeelhouders en multimiljonairs”. Samengevat: de crisis is de schuld van dé rijken, laat de rijken de crisis betalen. Kampvorming, daar zijn ze meester in bij PVDA+. Ik ga niet akkoord, ik vind dat iedereen geresponsabiliseerd moet worden, crisis of geen crisis. Dus natuurlijk de bankier die het geld van zijn klanten kwijtspeelt maar evenzeer de Griekse taxichauffeur die al jaren een invaliditeitsuitkering ontvangt omdat hij beweert blind te zijn. En natuurlijk het gemeenteraadslid dat met belastinggeld oesters gaat eten maar evenzeer de langdurig werkloze die zich bewust wentelt in zijn uitkering. Profitariaat is profitariaat, punt.

Overigens, bij Hoofdstuk 2.9 waar ze het o.a. over het ernstige probleem van sluikstorten in de Gentse wijken hebben, wordt er plots niet meer “met de vinger gewezen”, dat is vreemd. Dus in dat stukje geen vermelding van “intra-Europese migranten (Slovaken – Bulgaren – Roemenen)”. Hier volgt het programma van PVDA+ tegen sluikstorten:

Sluikstorten aanpakken. Mensen hebben recht op een leefbare, propere stad. Sluikstorten is geen ‘klein’ probleem. Het zorgt voor hinder en overlast, en verpest de sfeer. De PVDA+ wil inzetten op actieve sensibilisering, maar ook op het daadwerkelijk opruimen van sluikstorten door IVAGO. We moeten kiezen voor een mix van maatregelen.

Yeah, right. Man, hoe naïef kan je zijn? Zelfs de meest geëngageerde deelnemer aan de jaarlijkse Gensche Gruute Kuis zal toegeven dat de daaropvolgende nacht de kaduke skai-zetels met bijhorende tapijten opnieuw uit de hemel komen vallen. Sensibiliseren my ass!

Dat ik dan toch opvallend goed scoor bij PVDA+ op de stemtest van VTM, heeft vooral met hun visie op mobiliteit te maken. Die visie is radicaal maar volgens mij kan dit ook niet anders. En ze gaan het niet graag horen maar het lijkt wel een kopie van het N-VA-programma ;-)

1. Snel, comfortabel en performant openbaar vervoer, met zoveel mogelijk vrije tram- en busbanen. Nu staat het openbaar vervoer al te vaak mee stil in de autofile. Dat maakt het openbaar vervoer onaantrekkelijk voor wie zich snel door te stad wil verplaatsen.

2. De stad moet aandringen bij de NMBS om werk te maken van een Expressnet. Met snelle, flexibele en lichte treinen met frequente bediening en aansluitingen op de belangrijkste pendeltreinen. Eeklo, De Pinte, Drongen, Merelbeke, Wondelgem, Evergem, Gentbrugge moeten beter bediend worden. In Destelbergen, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem (daar
staat een ongebruikt stationsgebouw leeg, vlakbij Flanders Expo en The Loop), Zelzate en de kanaalgemeenten moet een stopplaats komen.

3. Een volwaardige treinverbinding (ook in het weekend!) tussen Zelzate en Gent, met stops aan alle grote bedrijvensites en kanaaldorpen. In de kanaalzone werken tienduizenden mensen op een beperkt aantal locaties, en toch is deze regio moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. De sporen liggen er (zelfs tot in Terneuzen!), maar de treinen rijden niet.

4. Het autoverkeer van buiten de stad moet zoveel mogelijk afgeleid worden naar P+R-zones aan de rand van de stad. De PVDA+ steunt ook het voorstel van het Gents MilieuFront voor een snelle P+R treinverbinding tussen The Loop – Gent Sint-Pieters – P+R Gentbrugge – Gent Dampoort en P+R Weba. Dat kan perfect met de nieuwe Desiro-treinstellen van de
NMBS.

5. Een ambitieus toekomstplan voor mobiliteit-op-mensenmaat, met investeringen in nieuwe tramlijnen en trolleybussen van De Lijn en milieuvriendelijke, wendbare autobussen op gas, elektriciteit of waterstof. Maar het stadsbestuur moet ook inzetten op autodelen, buurtparkings voor de inwoners van de woonwijken aan de rand van de stad, en de
vergroening van haar eigen wagenpark.

6. De PVDA+ steunt het voorstel van het GMF voor een systeem van ‘stadsdistributie’, een alternatieve bevoorrading van de winkels. Nu rijden er te veel vrachtwagens rond in de stad, vaak slechts om een kleine hoeveelheid goederen te leveren. Zware dieselvoertuigen zijn bovendien de belangrijkste bron van fijn stof en verbruiken overmatig veel energie. Door te kiezen voor ‘stadsdistributie’ worden de grote vrachtwagens buiten de stad gehouden, terwijl kleine vrachtwagens op schone energie (elektrisch of op gas) of fietskoeriers de winkels in de stad bedienen. Dat kan het beste gebeuren vanuit een op te richten Stedelijk Distributiecentrum. Een proefproject opstarten om een deel van het lichte vrachtvervoer op te vangen met goederentrams, zoals in Amsterdam en andere Europese steden.

7. De fly-over aan het Zuidpark afbreken. Deze autosnelwegafrit die de auto’s recht in de stad binnen loodst is uit de tijd, en moet vervangen worden door een P+R, met een hoogfrequente en kwaliteitsvolle tramverbinding naar het stadscentrum.

8. Meer verkeersveiligheid, door de aanpak van de ‘zwarte punten’ zoals de Dampoort en de Sterre. Bij de herinrichting moeten fietsers en voetgangers op deze ‘zwarte punten’ voorrang krijgen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de huidige plannen voor de Sterre.

9. Meer inzetten op veilig woon-werk- en woon-schoolverkeer, in samenspraak met de buurt. Meer toezicht aan de schoolpoorten.

10. Méér controle op snelheidsduivels die in woonwijken en rechtlijnige straten rakelings langs fietsers scheren. PVDA+ pleit een verkeersveiligheidsplan per wijk, in samenspraak met de wijk (controle op snelheidsheidsduivels, verkeersvertragende inrichting van woonstraten, handhaven en/of uitbreiden zone 30, sensibilisering)

11. Uitbouw van een functioneel en fijnmazig fietsnetwerk. Uitbreiding van het aantal fietsassen, en duidelijke keuze voor fietsstraten – zonder autosluipverkeer – naar de binnenstad en naar de scholen, zoals nu al het geval is aan de Visserij. Waarom moet elke straat een ‘autostraat’ zijn?

12. Meer fietsstallingen aan de stations. Gent Sint-Pieters heeft nood aan 10.000 tot 15.000 fietsenstallingen, ook het Dampoort station heeft nood aan een volwaardige overdekte (en bewaakte!) fietsparking van 5.000 stuks. In Gent Sint-Pieters kan een deel van de ondergrondse autoparking, die op veel te veel auto’s berekend is, omgevormd worden tot fietsparking. Ook in de kleinere stations zijn meer fietstallingen nodig en mogelijk.

13. Meer overdekte fietsparkings, zoals onder de Sint-Michielshelling, in de binnenstad, en in woonstraten.

14. De PVDA+ wil dat de mogelijkheden onderzocht worden van openbaar vervoer over het water. Met Portus Ganda, de Graslei, het nieuwe woonproject aan de Oude Dokken, en het opengooien van de Leie, wordt Gent steeds meer een aantrekkelijke stad-aan-het-water. Waarom niet inzetten op openbaar vervoer over het water?

15. Een netwerk van publieke fietsen uitbouwen, zoals het Velo-project in Antwerpen.

Hoedje af voor deze 15 punten!

[zie ook: deel 1deel 2deel 3]
[coming up: deel 5 over het kartel sp.a-groen]

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s