wild van de muide

In een vorig blogje sprak ik over death ride in de Muide — oké, ik had ook ‘dodenrit’ kunnen zeggen maar mijn respect voor Drs. P is te groot.

Ik werd geïnterpelleerd door iemand die aan het meer residentële Gent woont en de Muide langs geen kanten kent. Mijn antwoord: “Ik zal het eens filmen als ik naar het werk fiets! (+smiley)”. Lachen.

In onderstaand filmpje herkent u een stukje Pauwstraat en Muidepoort. 2 minuten pendelplezier. Om het spel eerlijk te spelen heb ik het filmpje opgedeeld in een stuk gescheiden fietspadklinkertjes en een stuk geen fietspad.

Fietsen in Gent (Muide) from Ivan Deboom on Vimeo.

En natuurlijk weet ik dat ik overtredingen maak — toch minder dan in het campagnefilmpje van Groen — ik heb mij in deze 150 seconden nog serieus ingehouden, ik vind namelijk dat fietsers niet in de file moeten staan. Maar ik vind niet dat ik daardoor mijn eigen leven nog meer in gevaar breng, ik heb eerder het gevoel: “hoe rapper door de muide, hoe rapper ik weer naar adem kan happen”.

En ik vind ook niet dat automobilisten enige schuld treffen, ze kunnen moeilijk in eh… rook opgaan. Meer zelfs: mochten mijn kinderen daar in de buurt naar school gaan, dan zou ik ze verbieden om te fietsen en ik zou ze met de auto naar school brengen.

De slogan van Stad Gent is er trouwens boenk op. Ik word steeds wilder van fietsen, als ik op het werk arriveer moet ik het eerste kwartier zelfs wat stoom aflaten.

Paarsgroen heeft hopelijk een project klaar.
Maar ik heb geduld, nog 6 jaar. En dan is het op, voor langer dan 6 jaar.

Bon.

11 gedachtes over “wild van de muide

  1. Sorry maar vanochtend mss toch minder representatief? Onverwachte werken aan het Neuseplein … De ganse stad stond stil, ik vond het zalig op de fiets (aan de overkant Wiedauwkaai)

    1. Zeker niet minder representatief, zeker niet. Elke weekdag tussen 8u15 en 8u45 staat alles stil tussen Pauwstraat en Neuseplein. Altijd. En als er iets gebeurt, zoals de Muide- of Meulestedebrug die defect is, of een accident ergens, of werken aan Dok Noord, of dingen, dan begint die file niet aan de Pauwstraat maar al aan de Weba of zelfs al aan de Vliegtuiglaan / Kennedylaan.

  2. oeioeioei, da’s pure zelfmoord jong! Als 65-jarige heb ik schrik op de fiets in Gent (eender welke stad eigenlijk). En dat filmke versterkt dat nogal wat :(

  3. voila ik had deze week nog een discussie met iemand waarom ik voor die 5 km de fiets niet neem naar school/werk/crèche. ik zal haar uw filmke eens laten zien. Zolang er niet in élke straat een deftig fietspad ligt begin ik er niet aan. Het gaat mijn verstand te boven dat er in sommige straten wel een aparte trambedding ligt maar dat fietsers zomaar aan hun lot overlaten worden.

  4. Dat is inderdaad een serieus rotte plek om te fietsen. Maar ik vind het overdreven om te staan gillen dat ge uw kinders daar met de auto naar school zou voeren. Wij woonden er tot voor kort bijna 8 jaar dus ik ken de situatie maar al te goed. Wij mijden de Voormuide en dat kan jij op jouw traject toch ook? Ok, het duurt misschien 2 minuten langer maar het bespaart je de stress, het gevloek en de uitlaatgassen. Eventjes rechts afdraaien aan de spoorweg en dan het water volgen tot aan de muidebrug. Heerlijk stukje fietspad daar en schoon zicht!

    1. Stien, ik denk dat jij wel weet dat ik dat uiteraard nooit zou doen, mijn kinderen met de auto naar school voeren, ik heb immers een bakfiets. Het was een gespeeld leugentje om duidelijk te maken dat deze levensgevaarlijke situatie niet het probleem van de automobilisten is (dat moet ik er blijkbaar altijd bij vermelden als het over fietsen gaat, om polarisering te vermijden maar vooral om het stadsbestuur en het gewest op hun verpletterende verantwoordelijkheid te wijzen) (als ik niet expliciet “gil” dat ik niet per definitie tegen auto’s ben, dan krijg ik de automobilisten tegen mij).

      (en ik was mij er niet van bewust maar ik zal niet meer gillen)

    2. Overigens, Stien, als je helemaal rondfietst via spoorweg en Terneuzenlaan en dan uitkomt aan de Muidebrug — inderdaad prachtig fietspad — dan mijd je niet de Voormuide maar wel de Muidepoort, ik vind beide stukken trouwens even gevaarlijk, ’t is niet omdat ze 20 meter fietsstrook hebben geschilderd vóór de lichten van het Neuseplein, dat je daar veilig bent, in die knik ter hoogte van tramhalte rijdt elke auto over het fietspad, met of zonder dode hoek. Dus die alternatieve fietsroute vind ik eigenlijk redelijk zinloos.

  5. Ja sorry Ivan, ik hoorde je enkel denkbeeldig gillen ;-)
    En idd Muidepoort ipv Voormuide, als je na de brug links afslaat en zo langs het water rijdt dan heb je eigenlijk een vrij goeie route (zo deden wij jarenlang het traject Meulestee-Dampoort). Als je natuurlijk eerder de rechterkant op moet is het veilige alternatief enkel wondelgemse meersen en dat is een heel eindje.

Geef een reactie

