the broken circle breakdown

Juli 2008, Gent, ik was er niet goed van.

Een paar maand later ging ik een tweede keer kijken, in Antwerpen (Het Paleis). Toevallig zat er toen een slagerszoon met een brilletje aan onze saloontafel, hij vond het ook prachtig.

Ik had vorige week de soundtrack van de film in huis gehaald en was ontgoocheld dat ‘Go to sleep little baby’ er niet op stond, het nummer dat ik sinds ‘O brother, where art thou’ al kende als ‘Didn’t leave nobody but the baby’ van Emmylou Harris en ook het nummer waarbij ik moest bleiten gelijk een bleitmuile die aan het bleiten is.

Maar alleen al voor ‘The boy who wouldn’t hoe corn’, voor ‘Wayfaring Stranger’ en vooral voor ‘If I needed you’ zou je de muziek van ‘The broken circle breakdown’ in huis moeten halen. Niet toevallig 3 nummers waarin Veerle Baetens zingt. Ik zie ze echt niet graag bezig in ‘Code 37’ maar man! wat! een! stem! Eerst kon ik niet geloven dat ze zelf zingt.

Vanavond heb ik ook de film gezien. Het was mij eerst een raadsel hoe het toneelstuk een film had kunnen worden en nu, nadat ik de film zag, is het mij een raadsel hoe dit verhaal ooit op toneel kon verteld worden.

Maar het is wat ilse zegt. Dat is het.

En ik zei het nog:

“Ik ga niet bleiten, ik ken het verhaal.”

Een geluk dat het donker is in de cinema.

If I needed you
Would you come to me
Would you come to me
For to ease my pain
If you needed me
I would come to you
I would swim the seas
For to ease your pain

Well the night’s forlorn
And the morning’s born
And the morning shines
With the lights of love
And you’ll miss sunrise
If you close your eyes
And that would break
My heart in two

If I needed you
Would you come to me
Would you come to me
For to ease my pain
If you needed me
I would come to you
I would swim the seas
For to ease your pain

Baby’s with me now
Since I showed her how
To lay
Her lilly
Hand in mine
Who would ill agree
She’s a sight to see
A treasure for
The poor to find

If I needed you
Would you come to me
Would you come to me
For to ease my pain
If you needed me
I would come to you
I would swim the seas
For to ease your pain

Een gedachte over “the broken circle breakdown

Geef een reactie

