er zijn geen zekerheden meer

We schrijven november 2012.
Downhillman heeft een nieuwe helm gekocht. Een fietshelm!

Voor wie niet in Gent woont of werkt: Downhillman fietst al jaren door Gent, van ’s morgens tot ’s avonds, op een mountainbike, met elleboog- en kniebeschermers én een soort van motorhelm. Maar dat is nu verleden tijd.

Een aantal jaren geleden zag ik hem in een winkel zijn helm afzetten, op vraag van een verkoopster. De verwarde twintiger die ik in gedachten had, bleek een verwarde veertiger te zijn. Door dat voorval had ik hem deze middag meteen herkend, zonder elleboog- en kniebeschermers, met een prachtige witte fietshelm. Vreemd.

Er zijn geen zekerheden meer.
What’s next? Zakkenman zonder zakken?

We schrijven november 2012. We zijn met de kinderen in de stad en Zita heeft het koud, we gaan binnen bij het eerste café dat open is, zonder enig gevaar op accute tabaksrookvergiftiging, gezellig. Dat Zita een half uur later haar chocomelk (en nog iets) met gepaste artistieke flair heeft overgegeven in het café, was dan minder gezellig. Ze zijn daar bij Boho niet boos geworden, waarvoor dank. Zita is trouwens nog steeds ziek, nog minder gezellig.

We schrijven november 2012. Ik parkeer bijna elke middag mijn fiets gratis en overdekt en veilig in hartje stad. Een zee van ruimte, altijd plaats vrij, geen messteken in mijn zadel of fietsstoeltje, niemand die mijn remkabels kapotmaakt. En een droge poep.

Er zijn geen zekerheden meer.

Geef een reactie

