sneeuw voor de ogen

Lieve mevrouw Crevits,
Geachte minister,

Om 7u30 werd u opgebeld door Siska. U zat al in de wagen.
U werd bedolven onder een sneeuwlawine van complimentjes.

“En we krijgen zelfs massaal sms’jes van luisteraars die zeggen dat er zo goed gestrooid is.”

Mevrouw Crevits, u heeft de economie gered.

Op het einde van het gesprek zei Siska nog iets over de fietspaden. Uw antwoord was het antwoord dat u elk jaar opnieuw antwoordt. Dat “we ons best doen” MAAR dat “we natuurlijk niet alles tegelijk kunnen doen” en dat “het niet zo gemakkelijk is voor fietspaden”. Ik begrijp dat. Nee, echt.

“Niet alles tegelijk” betekent eigenlijk “zo goed als fucking niks”. Dat weet u natuurlijk niet, u heeft “alle bevoegde diensten de opdracht gegeven de fietspaden niet te vergeten”, dus het is uw fout niet. En het is ook allemaal zo gemakkelijk niet, zout werkt niet op fietspaden, er moet geborsteld worden met de machine.

Maar u had ook het volgende kunnen antwoorden:

“Wel ja, beste Siska, ik begrijp dat het vervelend is dat er nog niet gestrooid werd op de Brusselse Ring… MAAR we kunnen natuurlijk niet alles tegelijk, we moeten namelijk eerst de hoofdfietsassen berijdbaar maken want mensenlevens hebben toch nog altijd voorrang op de economie en het fileleed, dacht ik zo.”

En dan had Siska geantwoord: “Ah ja natuurlijk mevrouw de minister, dat wij zo kortzichtig konden zijn, onze excuses daarvoor.”

Op mijn fietsroute — dat is een belangrijke drukbefietste as van Oostakker naar Gent — niet één meter sneeuwvrije fietsruimte tussen 8u en 8u30. Niet één meter! Op de Muidebrug ben ik geslipt, gevallen, afgestapt. Op de Gentse stadsring heb ik het hele eind op het midden van de weg gefietst, tussen bestelwagens en vrachtwagens, omdat het moordstrookje daarnaast niet berijdbaar was voor fietsers.

Ik heb echt waar gedacht dat ik het deze keer niet zou overleven. En de beelden die deze morgen door mijn hoofd flitsten zijn te intiem voor publicatie, ik wil ook niet te melig worden.

crevits

Sneeuw

Update1: wat de stad / de schepen betreft.
“Het wordt onderzocht, het wordt onderzocht.”
Update2: verschoning.

6 gedachtes over “sneeuw voor de ogen

  1. Heel dapper van jou om met dit weer op de fiets te stappen. Mij krijgen ze er niet meer op als er sneeuw ligt. Véél te gevaarlijk. Zoals je zegt, geen meter fietspad (als er al een is) die niet bedolven ligt onder de sneeuw en tussen de auto’s midden op de straat fietsen is géén optie voor mij.

  2. Wel, op mijn route waren op de Brusselsesteenweg (Melle Vogelhoek) de fietspaden geruimd, in Merelbeke ook, bijna de hele Gaversesteenweg lang en in Gavere ook al. Het gewest had zelfs de paden langs de N60 sneeuwvrij gemaakt: een primeur. Alleen waren er langs alle kanten brave burgers die hun eigenste oprit vrijmaakten. Raad eens waar al die sneeuw terechtkwam…
    Alleen in Nazareth, het laatste stukje van mijn route, vond de overheid het blijkbaar niet nodig om fietspaden vrij te maken.

  3. Ik rij elke (werk)dag met de fiets naar het werk (ook in de sneeuw). Deze weg gaat via: Gent–>Destelbergen–>Gent–>Lochristi–>Gent. In Destelbergen en Lochristi waren de fietspaden op dinsdagmiddag reeds geruimd, in Gent NIETS, nada, noppes… foto’s op mijn blog.

Geef een reactie

