de studies

We zijn gestart!

Stond deze week op het programma:

  • 1e bijeenkomst ‘Algemene en Politieke Geschiedenis’ (afstandsonderwijs)
  • 1e les ‘Voorbereidingsproces’

Ondertussen heb ik ‘De Oudheid’ al overvlogen, dan het huiswerk gemaakt (historische begrippen definiëren en dingen, niet van de poes), dan de lessen op de cursusblog doorlopen en daar ook een verplichte overpeinzing achtergelaten over een fragment uit De bello Gallico. En verder ook nog mijn weg gevonden op de elektronische leeromgeving Chamilo, heel modern allemaal.

De komende 2 maanden nog op het programma:

  • Geschiedenis:
    • elke week studeren
    • elke week huiswerk
    • elke week het lesmateriaal doornemen op de cursusblog
    • elke week een denkoefening op de cursusblog
  • Voorbereidingsproces:
    • een bronnenonderzoek maken over een afgesproken thema
    • een oefenpresentatie geven over een thema naar keuze
    • een echte presentatie geven over een afgesproken thema
    • een hele zaterdag doorbrengen in verschillende archieven van Gent
    • een avondje Stadsarchief

Dan is het april en zijn er al examens.
En daarna begint de module Kunst en Cultuur.

Omdat ik een man ben heeft nog niemand mij gevraagd hoe ik dat allemaal ga combineren met mijn job en mijn gezin, dus ga ik u daarover niks vertellen.

En als u mij dan nu wil verontschuldigen: ik ga op zolder mijn geschiedkundige encyclopedieën en historische atlassen een tweede leven proberen inblazen. Ik dacht dat ik helemaal van scratch moest herbeginnen maar nu merk ik dat het allemaal terugkomt daar in de kleine grijze cellen: de Aduatieken, de ambacti, de belangrijke meneren met woeste namen als Ambiorix, Augustus, Averroës, Avicenna. Er moeten vast ook woorden zijn die met een ‘B’ beginnen maar zover zit ik nog niet in mijn alfabetische begrippenlijst.

Een gedachte over “de studies

Geef een reactie

