de computergeneratie

“Ja maar, gij zijt van de computergeneratie! In onzen tijd bestond de computer niet!”

Dat is wat elke lesgever ICT in het volwassenenonderwijs te horen krijgt. Ik zeg dan altijd: “Awel, in mijn tijd bestond de computer ook nog niet.” En dan geloven ze mij niet.

Vandaag heb ik nog een aantal dozen oud papier weggegooid. Van sommige documenten maakte ik eerst een foto.

Bewijsmateriaal:

de computergeneratie

1993 1996, dit zijn al mijn werkjes voor het vak geschiedenis in de lerarenopleiding. Met de hand geschreven. Van elk werkje eerst 2 kladversies gemaakt, dan ‘in het net’ overgeschreven, dan een kopie gemaakt voor mezelf, dan het origineel afgegeven.

Niet alleen mijn studentenkamer maar bij uitbreiding heel ‘arm’ Vlaanderen was op ICT-vlak onderontwikkeld. Toen ik in 1998 een half jaar aan de Hogeschool Amsterdam studeerde, liepen de Nederlandse studenten daar rond met een gehuurde laptop van de school, elke student had ook een e-mailadres. E-mail, ik had er toen al van gehoord maar ik dacht dat het eerst in de oven moest.

3 gedachtes over “de computergeneratie

    1. Ik was inderdaad één van de weinige studenten die het in 1996 zonder computer moest stellen. De kloof tussen middle class studenten en working class studenten was in die tijd nog heel groot, gelukkig is dat nu anders. Het is 2013 en ik krijg mijn ouders nog steeds niet uitgelegd wat het eventuele nut van een computer zou kunnen zijn.

  1. Ik deelde in 1998-1999 een computer met mijn zus, die zat op een ander kot. Ging ik daar aan mijn thesis schrijven en na een halve dag werk weer naar mijn eigen kot. Klinkt nu toch ook onvoorstelbaar??

Geef een reactie

