Remouchamps

Ik ben een hevige Ardennensupporter. Maar wat mij ten negatieven titel opvalt in de Ardennen, is dat 9 op 10 dorpen zo goed als onleefbaar zijn omdat een zeer drukke autoweg de potentiële dorpskern in tweeën snijdt.

Enfin, ik weet niet of die plaatsen onleefbaar zijn, ik denk dat. Wij verblijven in Remouchamps en dat is geen uitzondering op de regel. Maar wel zeer schoon, alweer.

Remouchamps, Amblève

Ze beweren dat elk Vlaams kind ooit naar de grotten van Han is geweest. Ik niet, toch niet dat ik me herinner en ik herinner me veel. Ik was eigenlijk nog nooit in een grot geweest, dus ook niet in de grotten van Remouchamps.

Remouchamps

Remouchamps

Interessant, dat zeker! En vooral interessant in het kader van mijn gidsen-opleiding, als schoolvoorbeeld van hoe het niet moet: een gids die telkens begint te spreken terwijl de helft van de groep nog niet binnen gehoorsafstand is, een gids die zijn tweetalige tekstjes aframmelt zonder intonatie, zonder gelaatsuitdrukkingen, zelfs geen krimp geeft bij de ingestudeerde grapjes. Maar wel expliciet om fooi vragen nadien, dat dan weer wel.

Zo ga ik het dus niet doen. Maar ik ga dan ook niet de rest van mijn werkdagen slijten in een constante temperatuur van 12 °C.

Morgen naar huis. Met of zonder lange omweg, dat zien we dan nog wel, dat hangt vooral af van deze meisjes:

Remouchamps

Remouchamps

3 gedachtes over “Remouchamps

    1. Die foto is van gisteren, op de middag. De thermometer gaf 5 °C aan en in de zon op ons windluw terras was het heerlijk. Maar qua temperatuur viel het voor de rest redelijk dik tegen in de Ardennen.

Geef een reactie

