gesprekken

Lena is 7 geworden.
En alles is veranderd.

Het is 21u. Ik zie dat ze nog wakker is, het licht op haar kamer brandt. Ik vraag wat er is, ze kijkt dwars door me heen. Blik van vermoeidheid en moeilijke gedachten.

Waar denk je aan? Lena? Hallo, waar denk je aan?

Het is 22u. Lena slaapt, denk ik, we hebben gepraat. Over Syrië, over Afrika, over water, over tanden, over slakken zelfs. En dat ze toch wel een beetje jaloers is op de kindjes in haar klas, die gaan leuke dingen doen in de kerk en op hun communiefeest. En waarom zij een lentefeest heeft en geen communiefeest.

Dus heb ik het nog eens uitgelegd, allemaal.
Dat ik heel boos ben. En waarom.

En ook nog: dat ik meer respect heb voor mensen die geloven en hun kinderen laten dopen, dan voor mensen die niet geloven en hun kinderen toch laten dopen “want ge kunt dat kind dat toch niet aan doen”, “en al”. (maar veel erger is het als ze dit proberen te argumenteren en beginnen over “traditie” — ’t is maar hoe ver je wil terugkeren natuurlijk: de middeleeuwen? de germanisering? de kelten?)

Het geloof: Guido kan dat beter uitleggen.
Update: Michel over communies.

De wereld evolueert, denk ik, en dan beginnen ze over tradities. Zo kan ik nog wel honderdduizend andere tradities uit een zeer recent verleden opsommen: kinderarbeid, lijfstraffen, vrouwen aan de haard, aderlatingen,… Maar de wereld verandert, een mens wordt slimmer. Al heb ik daar steeds vaker mijn twijfels bij, als ik het nieuws moet geloven staan we precies aan de vooravond van een heilige oorlog. Te vuur en te zwaard.

“Maar papa? Wie heeft de wereld dan gemaakt?”

Ha! Yes! Dat zal dan voor morgen zijn.
Heerlijke gesprekken, heerlijke leeftijd.

Een gedachte over “gesprekken

  1. maar oh zo moeilijk, vind je niet? Laatst moeten voorlezen uit de kinderbijbel aan de zevenjarige. Je kan dat scheppingsverhaal toch niet zonder uitleg afsluiten….’en ga dan nu maar slapen’. dus mijn uitleg duurde langer dan het verhaal zelf ;-)

Geef een reactie

