venustas, firmitas, utilitas

Vandaag had ik mijn eerste les kunstgeschiedenis (architectuur). De komende 10 weken zal ik er ongeveer 4.000 jaar kunst en cultuur doorjagen. Examen op 22 juni.

— nie pleuje —

’t Is te zeggen: in de veronderstelling dat ik geslaagd ben voor (algemene en politieke) Geschiedenis, voor Bronnen, voor Presentatie. Dat weet ik begin mei. (ik ben heel voorzichtig geneigd om te durven beweren dat het er vrij goed uitziet)

Kunstgeschiedenis. De les gaat zodanig snel dat het zelfs niet lukt om notities te nemen, de slides volgen elkaar zo snel op dat ik er een paar gemist heb omdat ik mijn brilglazen moest poetsen. Per minuut een tiental nieuwe termen, meestal te moeilijk voor mij. (want ik heb nooit Grieks of Latijn gedaan — dat mocht ik namelijk niet, op mijn twaalfde was de jury der deskundigen redelijk unaniem: “kan niet stilzitten”, “te speels”, “geen werkhouding”, “modernes proberen, sportschool misschien”)

Met andere woorden: als de lieve juf het heeft over ‘enneastyle’ dan weet ik niet onmiddellijk dat dit ‘9 zuilen’ betekent, ik moet dat opzoeken. En al ben ik de Griekse beginselen helemaal niet toegedaan, een basiskennis Grieks lijkt me toch op zijn plaats, daar moet ik dringend werk van maken.

Gelukkig kan ik de meeste Latijnse termen wel begrijpen. (dankzij mijn Spaans)

Maar toch, maar toch. Ik heb voor het eerst tijdens deze opleiding de indruk dat ik een achterstand heb op de rest. Ik ga dus echt moeten studeren, veel meer nog dan bij de cursus geschiedenis.

De zomervakantie zal niet geheel onverdiend zijn.

Een gedachte over “venustas, firmitas, utilitas

Geef een reactie

