presentatie

*diepe zucht slaakt*

Dat het goed is geweest, de examenpresentatie deze middag.
En ik heb weer nieuwe moed.

Er werd beoordeeld op inhoud, structuur, taal, lichaamshouding, interactie, timing.

De grootste fout die ik eventueel had kunnen maken, is denken dat ik als geoefend lesgever niks meer te leren heb — gelukkig ben ik niet in die val getrapt en stond ik deze morgen redelijk belachelijk van presentatie te doen voor de badkamerspiegel.

Om mijn hoofd leeg te maken, heb ik eerst nog 25 kilometer gefietst. Ook wel een beetje om in de sfeer te komen: mijn presentatie ging namelijk over fietstoerisme. Tijdens het fietsen heb ik 250 keer de woorden ‘toerist’ en ‘toerisme’ luidop gezegd, met de I van Imker en niet met de IE van Ivan. Orders van boven.

Standaardnederlands, het begint stilaan te lukken. Maar ik blijf een aap in een pak. Toen ik 18 was kon ik enkel (plat) dialect en ik besefte toen niet dat al die andere leerlingen die enkel de tussentaal machtig waren, even gehandicapt waren als ik.

In het eerste jaar lerarenopleiding zei een docente dat ik beter mijn boeltje kon pakken, tenzij ik me verloste van de “Wouse Ou” (de Wase ‘aa’). En zo geschiedde. We zijn 20 jaar verder en ik kan enkel nog Bekakt Verkavelingsvlaams — heb ik ook moeten leren — of Standaardnederlands. Dialect spreken lukt me echt niet meer.

2 gedachtes over “presentatie

  1. Examen mogen (?) kunnen doen op zo’n dag, kon eigenlijk niet mislukken!
    Alsnog een heel gelukkige verjaardag van je meter, ook van JC.

Geef een reactie

