hier in Lourdes

Hier in Lourdes is een stedelijk zwembad.
De grote parkeerplaats werd in 2011-2012 volledig heraangelegd. Geen flauw idee waarom — het leek en lijkt me compleet overbodig.

Bij de oplevering bleek dat de fietsparking verdwenen was, ten voordele van tig parkeerplaatsen voor mensen met een fysieke beperking. Ik vond dat toen perfect normaal, die fietsparking zou wel verplaatst worden. Dat 6 van de 7 (!) auto’s die gisteren op de voorbehouden plaatsen stonden, hun legitimatiekaart vergeten waren, doet verder niet ter zake.

zwembad

Ik heb heel lang gewacht, we zijn nu een half jaar later 8 maanden later. De fietsparking lijkt er dus niet te komen. Het stedelijk zwembad is voorbehouden voor de automobiel.

Alhoewel, ik heb nog hoop: de oude fietsrekken staan er nog, ze zijn verhuisd naar de modderberm.

zwembad

Ik ben ook even gaan zoeken of ik niks over het hoofd heb gezien, of er ergens op die immense nieuwe parkeerplaats toch geen plaats voorbehouden is voor fietsers, misschien voor later? Desnoods helemaal achteraan? Helaas.

zwembad

En niet dat het iets uitmaakt, de weg naar het zwembad is levensgevaarlijk voor fietsers, dus niemand komt met de fiets.

Geen fietspaden, niet één, tot daar aan toe. Maar het verschil tussen Oostakker en Gent ligt vooral in de snelheid van de auto’s en dus is een gewone straat, zelfs al zou er een fietssuggestiestrook geschilderd worden, er eigenlijk gevaarlijker dan een drukke stadsweg zonder fietssuggestiestrook, raar maar waar.

Niet dat er in Lourdes ooit fietspaden zullen komen, ik begin er stilaan mee te leven dat wij in het meest hopeloze gedeelte van Gent wonen, er zijn prioriteiten en er zijn prioriteiten.

Neem nu de Lourdesstraat, een oceaan van asfalt zoals Yves zei, ik word er bijna dagelijks van de sokken gevlogen op het nieuwe asfalt. Voor fietspaden was het geld op, dat ging naar de heraanleg van parkeerplaatsen, denk ik.

Om bovenvermelde redenen worden hier in Lourdes kinderen geboren met een auto aan het poepvlees. Met de auto naar de slager om de hoek, naar de bakker, naar de apotheek,… en dus ook naar het zwembad, uiteraard: “en dat ze dan toch gene kou zouden opdoen met dat natte haar van ’t zwemmen”. Voorzekers.

De meerderheid van de Lourdesianen gaat kleren kopen in Lochristi. Niet omdat het dichter is dan Gent, dat is niet zo. Ook niet omdat er in Lochristi minder file zou zijn, integendeel. Waarom dan wel? Omdat het in Lochristi elke dag Parkeerplaatsenfestival is, elke onnozele schoenenwinkel heeft er een parking waar altijd plaats is.

Ho maar! In Lochristi bestaan ook winkels waar een fietsenrek voor de deur staat, je weet wel: van die voorwielplooiers — helaas worden die rekken nooit gebruikt, uitgezonderd die ene keer dat iemand per fiets de N70 durfde oversteken, zijn avontuur wordt er nu al jaren bezongen door de plaatselijke bard, laudatio is zijn deel.

Had ik beloofd om niet cynisch te worden?
Sorry, ik heb gelogen.

7 gedachtes over “hier in Lourdes

  1. Als inwoner van Oostakker kan ik dit volledig bijtreden. Jarenlang ben ik met mijn twee kinderen naar de zwemles getrokken in dat zwembad van Lourdes. Met de fiets was de brug over de R4 er teveel aan.
    Ik ga ook vaak winkelen in Lochristi, als je niet veel tijd hebt is de Antwerpsesteenweg inderdaad heel handig. Maar geen sprake van dat ik die weg met de fiets doe, zeker niet met de kinderen erbij.
    Enkele weken geleden parkeerde ik mijn auto er aan een winkel, en wou daarna naar de winkel aan de overkant van de straat. Ik heb met mijn twee kinderen aan de hand een vijftal minuten geprobeerd om over te steken, maar we durfden niet. Uiteindelijk kon ik niet anders dan de auto nemen en mij aan de overkant parkeren.

  2. Ik ken de streek niet zo goed, maar ben één keer om iemand een plezier te doen naar de “basiliek” of hoe dat ding ook heet gereden, heb nog nooit zo’n ellendige verkeerssituaties gezien! Eerst moest ik dwars door de industriezone, ook gezellig, en daarna was het de hel om naar de “heiligdom” te rijden…het was eerder een Highway to Hell :-)

  3. en ik was dan de enige die zijn kaart mee had ;-), zoals elke zaterdagochtend daar aan de zwemles. Zeven plaatsen is inderdaad schromelijk overdreven. Twee of 3, dat zal wel volstaan. En de rest voor de fietsers. Ik vind dat een goede deal.

    1. Ik wist dat jij het was ;-)
      En of er nu 3 of 7 of 77 plaatsen zijn, dat maakt mij niks uit. Het zou natuurlijk best kunnen dat die schurken die geen kaart hebben getriggerd worden omdat er zoveel vrije plaatsen zijn — al is dat nooit een excuus — en dat er daardoor nog andere malloten op het idee komen om zich er bij te zetten. Met als gevolg dat er voor jou dus bijna geen plaats meer is. (ik had zelfs goesting om de flikken te bellen)

      1. En vooral omdat er op zaterdag ‘geen plaats’ is op die parking. Maar ze zouden eens 10 meter moeten stappen. How zeg.
        Overigens de flikken bellen omdat die plaatsen onrechtmatig gebruikt worden. Doe geen moeite. Een auto ‘mag’ daar 48 uur staan, en pas dan komen ze. Maar als je je niet kan houden: je moet 101 bellen. Als je zo beleefd bent om eerst het nummer van de lokale politie te bellen, dan krijg je de wind van voren.
        Enfin: als je Jean-Christophe of mezelf eens op een paard wil krijgen…

  4. Eind mei start de bouw van de Edugo-arena, een samenwerking tussen stad Gent en Edugo. Doordat op de plaats van de nieuwbouw parkeerplaatsen verdwenen eisten buurtbewoners dat er nieuwe plaatsen werden bijgemaakt (zodat hun straten geen parkeerzone zouden worden), dit was enkel mogelijk door de oude parking te herinrichten. De parking stond ook veelvuldig onder water en is nu voorzien van een drainage-systeem. De fietsrekken zijn eigendom van TMVW, beheerder van het zwembad. Ik had nog niet opgemerkt dat de situatie nog steeds niet in orde is en zal vandaag nog een beleefde email naar de betrokkenen sturen.
    Over de verkeerssituatie: reeds jaren proberen onze campussen deze wantoestand aan te kaarten bij het stadsbestuur en agentschap wegen en verkeer (de brug valt niet onder bevoegdheid van stad Gent). Er beweegt hier echter weinig. Er is alvast 1 klein lichtpunt: door de werkzaamheden zal de Rosasstraat volledig verdwijnen en worden de Sint-Jozefstraat en de Eksaardserijweg volledige éénrichtingsstraten, wat voor minder verwarring zal zorgen. We kregen ook de belofte dat de omgeving na het beëindigen van de bouwwerkzaamheden op verkeerstechnisch vlak zal worden aangepakt. Nu maar hopen dat de ontwerper hiervan soms eens de fiets gebruikt.

Geef een reactie

