leren kijken

Was ik bijna vergeten, ik moest nog iets uitleggen.

Kunstgeschiedenis. Haat / Liefde.

Ik kan verdorie geen kerk meer passeren of ik probeer ze te situeren in de kunstgeschiedenis. Ik zoek de absis, het transept, de lichtbeuk,… ik tel de traveeën. Is de kerk georiënteerd? Is er een triforium? Is er een vieringtoren? …

Mijn juf van kunst.
Samengevat, zegt ze, is de cursus kunstgeschiedenis “leren kijken”.

Na 2 maandagen en 2 keer bijna 4 uren naar een roetsjbaan van dia’s te staren, ben ik nog steeds niet toe aan ‘leren kijken’. De cursus voelt eerder aan als een dik nieuw woordenboek van een vreemde taal waarvan ik de grammatica niet ken. Ik begrijp de termen (nog) niet en ik zie vooral de verbanden (nog) niet.

Maar dat komt, dat moet.
Tijd en boterhammen. (aan dat laatste geen gebrek)

Ik merk dat ik die bouwhistorische gegevens enkel kan onthouden als ik ergens lees — of zelf ga opzoeken — waarom het zo is en niet zus. Ik zal bijvoorbeeld niet vergeten dat de meeste doopvonten octagonaal zijn omdat ik de symbolische waarde van het getal 8 kreeg uitgelegd. (nieuw leven: 7 + 1)

Maar de keerzijde is dat ik enorm veel tijd verlies, dat ik eigenlijk veel meer moet studeren dan er in de cursus staat. Bij geschiedenis was dat geen probleem: ik had voldoende kapstokken, ik zag de verbanden, ik kende de verhalen.

Maar kunstgeschiedenis. Cru gezegd: het kan me eigenlijk geen timpaan schelen of de overwelving in een kerk een tongewelf of spitstongewelf of kruisribgewelf of wat dan ook is … ik heb een verhaal nodig. Minstens een logische uitleg, anders haak ik af.

En ik hoop van mijn toekomstige eh… hoe noem je dat? klanten? ongeveer hetzelfde.

Geef een reactie

