schoolrijpheid

Mijn vorige post vraagt om uitleg.

Dat Zita plots in sneltreinvaart begint te lezen, vind ik geen argument om de overstap naar het 1e leerjaar te wagen. (Goya heeft gelijk)

Er zijn heel wat kinderen van 5 jaar die volledig klaar zijn om te beginnen lezen. En dat ze daar toch niet aan beginnen, maakt hen eigenlijk niet anders dan een kind dat er wel aan begint. (bijvoorbeeld omdat het opgroeit in een huis tjokvol kinderboeken, in een huis met een grote zus die elke dag met haar neus in de boeken zit).

Schoolrijpheid heeft volgens mij weinig vandoen met kennen of kunnen. Het is eerder een kwestie van willen, van ingesteldheid. Dat Zita klaar is voor het eerste leerjaar, is overduidelijk. Maar dat komt niet omdat ze meer begaafd zou zijn, dat is niet zo. Ze is volgens mij ook niet significant sneller dan een andere leeftijdsgenoot.

Als we Zita vergelijken met andere kinderen die al een tijdje 5 jaar zijn, waarvan de meesten dus gewoon in de 3e kleuterklas zitten, dan klopt het plaatje. En dan zouden we nooit een vergadering beleggen om te bepalen of ze eventueel een jaartje moet skippen bissen — Context is all.

De cognitieve vaardigheden — taal en rekenen — vind ik dus minder een issue. Wat betreft de lichamelijke ontwikkeling is de argumentatie doorslaggevender.

Een voorbeeld. Zita heeft deze week ‘Fietsweek’ op school, een jaarlijkse activiteit die telkens gepaard gaat met een verhoogde onveiligheid: al die ouders die hun dikke auto vlakbij de school willen parkeren om dan het kleuterfietsje (vaak met steunwieltjes) uit de koffer te halen. Doch dit terzijde.
Zita fietst al een hele tijd zelfstandig naar school, op haar grote fiets. Hebben wij haar dat geleerd? Ja, natuurlijk. Omdat ze er klaar voor was. Zo heeft ze vorige week ook haar zwembrevet van 25m gehaald en begint ze nu aan de laatste zwemgroep voor kleuters. Het is een sportief ding, ook dat is overduidelijk.

Zijn er dan geen bezwaren? Oh jawel. En als blijkt dat Zita ook maar één bezwaar heeft om een jaar te skippen, dan gaat het allemaal niet door, zij beslist. Vooral de sociaal-emotionele aspecten zijn doorslaggevend, dat is voor mij de barometer. Je kan een kind niet schoolrijp maken, dat kiest het zelf.

En dat merk je dus niet door wat ze kennen of kunnen. Dat zie je aan hun gedrag, door wat ze vertellen over school, door wat ze willen, door hun lichaamshouding als ze iets moeten doen dat ze te gemakkelijk vinden. Maar vooral: het plezier als ze iets mogen doen dat hen uitdaagt, dat moeilijk is. Het is dit laatste gegeven dat voor ons vrij nieuw is, Zita is plots volledig gekeerd.

Een voorbeeld: ik steek Zita in bad en spreek af dat ik in de kamer ernaast wat ga studeren en dat ze maar moet roepen als ze uit bad wil. Een kwartier later staat ze (bijna) afgedroogd en volledig aangekleed te pronken naast mijn bureau. Tadaaa! Verschieten jong. Deze voorvalletjes zijn nieuw voor ons, ze heeft plots een klik gemaakt.

Advertenties

2 gedachtes over “schoolrijpheid

  1. Ayup, klinkt bekend. Wij stonden met onze jongste voor die beslissing op het einde van de eerste kleuterklas. In principe zou ze haar jaar nog eens moeten overgedaan hebben, maar dat zag niemand eigenlijk zitten.

    En dus zit ze nu een jaar voor (ondertussen eind tweede leerjaar), en dat heeft ook helemaal niets te maken met vaardigheden maar alles met houding.

  2. Het is natuurlijk niet enkel het lezen, maar je merkt aan het filmpje toch dat ze leest met een inzet en ze echt begrijpt wat ze leest. Bijna perfect als illustratie van je post.

    Maar inderdaad, ze moet zichzelf er ook erg goed bij voelen, want de allerjongste van de klas zijn wordt er met de leeftijd niet makkelijker op denk ik. Vriendschappen, puberen, uitgaan, op kot gaan….

    Als ik het zo lees staat Zita al een eindje voor op Ella (oktober 2007), maar als er één ding is waarvan ik steeds gezworen heb nooit te zullen doen is het wel mijn kinderen vergelijken met die van anderen :-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s